onsdag 23 december 2015

Nyårslöftestaggen

Jag blev taggad av Bokhuset och eftersom jag aldrig kan motstå en rolig tagg så tackar jag och här kommer den. Även om jag nu inte ger några nyårslöften.

En klassiker jag lovar att läsa.
Jag tror faktiskt inte det finns någon. Den enda jag har oläst i hyllan är Odyssén och den sparar jag till nästa Greklandsresa. I stort sett kan man nog säga att jag har läst de klassiker som jag vill läsa.

En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta.
Det är egentligen många det... En serie som jag har en hel hög böcker av är Stephen Booths om Ben Cooper och Diane Fry. Den har jag tänkt läsa nästa år.

En bokserie jag lovar att påbörja.
En jag ska börja läsa? Men jag försöker ju läsa klart alla, inte påbörja nya. Nåja, vem försöker jag lura? Jag har tänkt att äntligen börja läsa Ninni Schulmans serie om Hagfors-journalisten Magdalena Hansson. Jag har en bok i hyllan, sedan får vi se vad som händer.

En författare (som jag aldrig läst tidigare) jag lovar att läsa något av.
Oj, vilken ska jag välja? Jo, då väljer jag Lucy Dillon.

En bok jag lovar att läsa om.
Nej. Något sådant lovar jag inte. Jag läser inte om böcker.

En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska.
Steampunk? Det vet jag knappt vad det är, men jag har funderingar på att läsa något i den genren.

Ett seriealbum jag lovar att läsa.
Nej, inga seriealbum här.

En novell jag lovar att läsa.
Hmmm. Kanske Gillian Flynns En sån som du? Jag läser ju noveller, men det är inget som jag har någon egentlig koll på.

En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa.
Jag tror inte jag har någon sådan kvar, men det kanske dyker upp någon under året.

En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa.
Suck. Vilken av alla 250 böcker ska jag välja? Då tar jag en som jag köpte 2012, Triptyk av Karin Slaughter.

En debut jag lovar att läsa.
Jag har nog ingen koll på debuter så jag kan faktiskt inte lova något alls här.

En bok eller bokserie ( jag tidigare gett upp/dömt ut ) jag lovar att ge en ny chans.
Nu känns det som att det bara blir en massa trista svar här, men det finns ingen bok eller serie som behöver någon ny chans. Jag ger inte upp böcker.

Den som har tid, lust och ork (kanske mellan skinkan och gröten) kan göra den här. Jag taggar alla!

6 kommentarer:

  1. Haha, kul tagg. Kanske lånar den om jag behöver nåt att göra i mellandagarna. ;)

    SvaraRadera
  2. Rolig tagg, kanske också lånar den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev nästan avskräckt av ordet löften, men det behöver ju inte vara så allvarligt :)

      Radera
  3. Lucy Dillon gillar jag, men man bör läsa dem i ordning. Väldigt sockersött och fluffigt allting. Lägg till lite extra sockervadd på det så är kakan klar. Väldigt sött, men ganska gott ändå märkligt nog. :-)

    Steampunk har jag ingen superkoll på, men jag gillar ändå serien av Gail Carriger om Alexia Tarabotti. Också en bok med väldigt mycket extra allt ( vampyrer, varulvar, gadgets, luftskepp osv ) men med humor som ändå lättar upp. Och en härligt stark huvudperson i den egensinniga Alexia.
    Och nu inser jag att jag inte läst sista boken av någon av dessa. Borde satt upp dem i taggen som serier jag lovar att avsluta då. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Lucy Dillons första, jag är ju manisk med att läsa i ordning :)

      Lustigt att du nämner just Gail Carrigers serie, det är nämligen den jag funderar på att läsa. Jag har faktiskt lyssnat på ett par steampunk-noveller när jag varit på bibilotekets novellcafé och jag blev ju lite sugen på mer :)

      Radera