måndag 14 december 2015

Film: Bäst före

Titel: Bäst före
Originaltitel: Bäst före
Genre: Komedi
Regissör: Mats Arehn
Manus: Ulf Kvensler
Skådespelare: Brasse Brännström, Kjell Bergqvist, Göran Ragnerstam, Ewa Fröling, Meta Velander
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: Sverige
Längd: 101 min
Serie: -
Såg den på TiVo 27 november 2015





Handling
Bäst före är berättelsen om tre män. Bosse, nypensionerad och övergiven av sin vackra hustru. Lennart, skolchefen som är övertygad om sin oemotståndliga charm och som missbedömer sin hustrus klarsynthet. Och Anders, en passionerad entusiast som är övertygad om att han har kläckt ett epokgörande TV-format. Dom vinner en mindre summa på V75 och beslutar sig för att pigga upp tillvaron med en Åbo-kryssning. Men när Bosses gamla ungdomskärlek, Anna, dyker upp på båten med sin åldriga mamma sätts gammal vänskap på prov.

Min kommentar
Jag hade egentligen bestämt mig för att inte se den här filmen, eftersom jag hade hört så mycket negativt, men så gick den på TV och då kunde jag inte låta bli att spela in. Där har den legat och mognat, men nu när äntligen alla köpefilmer var färdigtittade så var det dags för något inspelat.

Faktum är att jag inte alls förstår alla negativa kommentarer jag läst. Visst, det är ingen fantastisk film, men väl så charmig och underhållande. Det kan nog vara fel att kalla det komedi för egentligen är det en tragisk historia, men som alltid med mänskligt beteende så blir det roligt när det ligger nära verkligheten och man känner igen sig själv. Eller andra. I det här fallet är det mest andra jag känner igen, eftersom filmen handlar om tre män i sextioårsåldern. Här hittar vi bocken, tråkmånsen och snåljåpen och jag måste säga att de skildras väldigt träffsäkert och med stor värme. Man kan inte ens låta bli att tycka om den gubbsjuke Lennart, som tror att han är Guds gåva till kvinnorna. Raggningsreplikerna och uppförandet vid baren känns som direkt tagna ur verkliga livet. Och det är så patetiskt.

Jag tycker de här tre gubbarna gör det fantastiskt bra, de känns äkta och trovärdiga. Och en speciell eloge till Kjell Bergqvist som gör den halväcklige Lennart riktigt bra. Det är väldigt bra kemi mellan dem och de känns som ett riktigt kompisgäng. Kanske blev filmen mer speciell eftersom det är Brasses sista film och varje gång jag såg honom så blev jag lite ledsen och kom på hur mycket jag saknade honom.

Filmen är naturligtvis förutsägbar, det hör ju lite till genren, men den väcker en del tankar. Vem av oss lever egentligen det liv vi tänkte oss när vi var 20? Och det är aldrig för sent.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 449 betyg).
IMDb hade den 5,0 i genomsnitt (beräknat på 413 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar