fredag 25 december 2015

Fullbordad utmaning #12

I några år nu har jag insett att det här med att jag är beroende av serier är ett problem. Jag vet inte hur många jag följer och de har en förmåga att inte bli färdiglästa. Trots att jag faktiskt gillar dem. Det kommer ju hela tiden nya serier... Alltså gör man en avsluta-serier utmaning!

Det här är första året som jag provar och det har fungerat över förväntan, då kom jag ändå igång sent. I utmaningen ingick att läsa 24 böcker och det handlade om 15 olika serier. Alla är nu lästa och det betyder att jag lyckats avsluta 15 serier (en sanning med modifikation eftersom tre av författarna bestämde sig för att släppa en ny bok just i år), men jag har bestämt att de räknas ändå. Det är de böcker som finns utgivna när utmaningen bestäms som gäller, annars blir det alldeles tokigt.

Böckerna jag läst är

Gunnar Barbarotti av Håkan Nesser
Stockholm noir av Jens Lapidus
Annika Bengtzon av Liza Marklund
HP Pettersson av Anders de la Motte
Arvtagaren av Christopher Paolini
Ewert Grens av Anders Roslund & Börge Hellström
Avdelning Q av Jussi Adler-Olsen
Victoria Bergmans svaghet av Jerker Eriksson & Håkan Axlander Sundquist
Fredrika Bergman av Kristina Ohlsson
Karin Adler av Ann Rosman
Ölandskvartetten av Johan Theorin
Madeleine Edwards av Katarina Wennstam
Emma Sköld av Sofie Sarenbrant
Annie Lander av Robert Kviby
Yngvar Stubø och Inger Johanne Vik av Anne Holt

Det här är definitivt en utmaning som jag ska fortsätta med och jag håller som bäst på att bestämma vilka som ska vara med nästa år. 24 böcker verkar i alla fall vara ett bra antal att satsa på.

10 kommentarer:

  1. Funderar på att utmana mig själv med en sån här grej också. Jag är expert på att börja på nya serier, och det skulle vara skönt att läsa ikapp vissa. Är lite sugen på att ha någon slags hyllrensarmånad också, men man kanske inte ska ta i så man spricker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade verkligen den här utmaningen för oavslutade serier går det liksom tretton på dussinet på här hos mig. Och det känns väldigt bra att ha läst ikapp i dessa. Dessutom är den lite kombinerad med hyllvärmarutrensning :)

      Radera
  2. En utmaning som även jag borde göra :) Har massor med påbörjade serier.

    SvaraRadera
  3. Grattis till fullbordad utmaning!

    SvaraRadera
  4. WOW bra jobbat :) Detta är en utmaning jag skulle kunna anamma inpå nästa år, på tok för mycket serier påbörjade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns otroligt bra att kunna pricka av några serier :)

      Radera
  5. Verkligen inte illa! Jag har nog en del serier som borde slutföras. Fast en hel del har jag slutat läsa med flit då standarden sjunkit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här kommer att bli en återkommande utmaning, i alla fall tills antalet serier är på en mer normal nivå :) Jag har också en del serier som jag inte fortsatt på eftersom de varit för dåliga, men de får inte vara med här :)

      Radera