söndag 13 december 2015

Ett litterärt julbord

Kajsas bokblogg har varit på besök i Skåne och låtit sig inspireras till en julbordsenkät av julbordet på Spången. Det förvånar mig inte. Det julbordet kan inspirera till vad som helst.

Julskinkan är ett måste på julbordet. Vilken bok skulle du inte kunna tänka dig att leva utan?
Det är egentligen väldigt många det... nästan vad som helst av Stephen King kanske? Om jag måste välja bara en så får det bli Pestens tid.

Sill, det är nog det på julbordet som delar gästerna i två grupper. Antingen äter man det eller inte. Men man måste ju alltid smaka innan man tycker till, eller hur! Finns det någon bok som du börjat läsa och gillat/ogillat men som efter ett tag helt fått dig att byta åsikt?
Det vet jag att det har hänt, i alla fall den ena varianten... Dock är det en helt annan sak att komma ihåg någon specifik bok. En jag vet med bestämdhet att jag inte tyckte speciellt bra om från början, men som jag sedan slukade med hull och hår är Kvinnan på tåget av Paula Hawkins.
Sillen är det bästa på julbordet
Köttbullar är den sak på julbordet som är absolut svårast att få till rätt. Det finns ju lika många köttbullerecept som det finns köttbulletillagare. Så finns det någon bok som du skulle vilja ändra lite i så den passar dig lite bättre?
Oj, don't get me started... Detaljer, detaljer, detaljer. Bort med dem. Föreläsningar och skrivande på näsan. Bort med dem.

Kål kommer i många olika former. Nere i Skåne är det hela tre sorter som serveras: rödkål, grönkål och den mumsiga brunkålen. Vad föredrar du: röda, gröna eller bruna omslag?
Det här är ju en väldigt svår fråga och jag är faktiskt inte människa att välja mellan rött och grönt. Brunt är jag däremot inte speciellt glad i.

Sist men inte minst kommer ris a´la maltan. Den där rätten som man inte riktigt orkar äta för man är så mätt. Finns det någon bok som du egentligen skulle vilja läsa men inte riktigt orkar ta tag i just nu?
Jag har faktiskt bara för någon vecka sedan läst ut en sådan bok (Två soldater av Roslund & Hellström, vilket får mig att komma på att den faktiskt passar utmärkt som en bok jag byter åsikt om, den blev mycket bättre längs vägen), men jag tror nog att jag har några stycken likadana stående i hyllorna. Kryptan av Kate Mosse är en av dem.

16 kommentarer:

  1. Kul! Den här lånar jag innan jul :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skulle vi göra utan alla dessa enkäter ;)

      Radera
  2. Blir perfekt att svara på nu när det verkligen lackar mot jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad passar bättre inför julen än julmat :)

      Radera
  3. Svar
    1. Ja, och bra att ta till när man inte har tid för något annat :)

      Radera
  4. Bra svar, den kan man låna sedan.

    SvaraRadera
  5. Två soldater fungerade så för mig med. Jag tolkade det som att den första delen var skriven utifrån förortsmaffians perspektiv, på ett språk jag inte alls var bekväm med och inte heller en etik jag delar. När Evert kom in i handlingen kände jag mig mer hemma, tant som jag är, och då gillade jag även boken bättre. Så här i efterhand imponeras jag av författaren som lyckades bygga in stämningarna på det sättet i boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju faktiskt vara så, jag är ju också tant :) Jag tyckte verkligen att den helt bytte skepnad när Ewert kom in i bilden. Man kan säga vad man vill om deras sätt att skriva, men jag tror inte det finns någon annan som jag tror på så mycket som det här författarparet. De vet vad de skriver om.

      Radera
  6. Rolig enkät! Kanske snor den lagom till julbordet på julafton. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då passar den ju som handen i handsken :)

      Radera
  7. Bra svar på frågorna! Kul att du svarade. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att motstå sådana här saker :)

      Radera