fredag 4 december 2015

Mer rysligheter

Jag är så otroligt svag för rysligheter att det bara inte gick att stå emot...

Först upptäckte jag att Johan Rings novell Rent-a-Claus var utlagd för gratis nedladdning och jag bara kände att jag var tvungen att ha något julrysigt. Så här står det om boken på Swedish Zombie:
Svårt att hitta tomte till julafton? Går det inte längre att lura barnen med att pappa behöver köpa tidningen?
Nu finns lösningen på det problemet.
Nu finns Rent-A-Claus.
Hyr en jultomte.
Släpp in honom.
Lita på oss.

Sedan kom det ett litet paket med två böcker i; Huset av Jens Daniel Burman och Undertryck av Niklas Lindroth. Båda låter läskiga och och rysliga. Tack för böckerna! Så här står det om dem på Hoi Förlag:
Huset:
Julen närmar sig och Mårten, Lena och deras dotter Elsa åker till det ensliga huset vid sjön för att äntligen få vara tillsammans. Huset ser inte ut som de lämnande det. I farstun står en stol mitt på golvet och i vapenskåpet saknas ett jaktgevär. Varför har inte grannarna som tar hand om huset städat undan efter sig?

Familjen har gått igenom en tung period sedan Lena blivit invalid efter en bilolycka. Hon har fått permission från sjukhuset och behöver sondmatas och medicineras flera gånger per dygn. Det är lång väg till sjukhuset ifall något skulle hända, men trots det ser Mårten fram emot att de ska få vara en tillsammans igen.

På julaftonsnatten knackar det på dörren. En nedkyld och utmattad kvinna söker hjälp. Hon får värme, vila och skydd mot snöstormen som rasar utanför. Men det finns också något annat hon vill ha...

Huset är en berättelse där skräcken letar sig in och får fäste i vardagen, där ett mörkt och undanträngt förflutet träder fram och får den redan tunna isen mellan familjelycka och tragedi att brista.
Undertryck:
Är du beredd att möta ditt inre jag, öga mot öga?

Adam Berg lever i spillrorna efter en dödsolycka som splittrade familjen. Han går till psykolog, äter tysta middagar hos föräldrarna och försöker behålla jobbet som gymnasielärare. Endast nätterna ger lättnad, där finns en värld han kan kontrollera.

När Adam träffar sömnforskaren Herman Wiesler förändras allt. Med hjälp av en experimentell drog dras han allt längre in i sökandet efter förlåtelse – och djupare ner i sig själv. Adams jakt sätter igång en serie oförklarliga händelser och förvandlas snart till en flykt från något mer än bara de mörka minnena som förföljer honom. Kommer han att överleva resan han har påbörjat?

Undertryck är den första delen i en trilogi som tar med läsaren på en suggestiv upptäcktsfärd ned i vår djupaste medvetandevärld – en plats som kanske borde lämnas ostörd. För allas skull.

10 kommentarer:

  1. Jag laddade också ner den där novellen. Och så är jag inte ens skräckfantast...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju nästan inte att motstå en novell som heter Rent-a-Claus och den handlingen :)

      Radera
  2. Rent-a-Claus lät ju klart lockande och bra "säsongsanpassad" nu. Den måste jag kolla upp. Hade egentligen tänkt ta en paus från ruggigheter, men det går ju liksom inte! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter den lockande nu när julen närmar sig :) Ta paus från ruggigheter? Den får vara väldigt kort då :)

      Radera
  3. Apropå den här genren, har du sett den här?
    http://www.metro.se/noje/du-later-som-en-karring/EVHogg!ipOwChzgvybA/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, faktiskt. Av någon anledning råkade jag ta en Metro just den dagen när första delen publicerades :) Jag har funderat på fortsättningen, men aldrig kommit till skott att kolla upp. Så tack :)

      Radera
  4. Hej Monika! Kul att du har fått hem Undertryck. Hoppas den bjuder på spännande läsning! Jag hade nöjet att umgås med Jens på Bokmässan och tror du har en del nagelbitande framför dig där också... :)

    SvaraRadera