onsdag 16 december 2015

"Allt som glimmar" av Terese Marvelin

Författare: Terese Marvelin
Titel: Allt som glimmar
Genre: Chick-lit
Antal sidor: 174
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Marvelin Förlag
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 24 november 2015




Första meningen: Solens strålar letade sig in genom den lilla glipan mellan gardinerna och träffade mig rakt i ansiktet.

Baksidetext
Cornelia har ett fint jobb med en skrytsam lön. Hon arbetar tätt ihop med sin bästa vän och hon är upp över öronen förälskad i Jonas. Hon ser fram emot att gifta sig med honom. Bröllopet ska dessutom, helt i enlighet med hennes önskemål, ske i Skottland. Allt känns verkligen perfekt.

Men ett slumpartat möte med den äventyrliga och fascinerande Alec förändrar allt. Cornelias trassliga bakgrund gör att hon identifierar sig med Alec och hans bohemiska livsstil men lögner föder lögner och situationen blir snabbt ohållbar.

Med det stundande bröllopet har hon inte mycket tid på sig att reda ut hur hon egentligen vill leva resten av sitt liv.

Min kommentar
Jag fick ett väldigt annorlunda mejl där Terese Marvelin presenterade sig och sin bok Allt som glimmar. Vad som lockade mig var kombinationen hårdrockstjej, skyddsvakt och brandvärnsman som skriver chick-lit/feelgood. Hur ska man kunna motstå det?

Det var väldigt längesedan jag läste den här genren nu, men efter nästan en hel månad med skräckböcker så tyckte jag att det borde passa perfekt med något helt annat. Det gjorde det. Jag kunde riktigt känna hur humöret och läslusten blev bättre.

Som sagt, det här är inte riktigt min genre, även om jag uppskattar den då och då, men just ämnet i den här boken får mig lite att se rött. Som all typ av otrohet alltid får. Jag varken gillar eller förstår de val Cornelia gör. Om jag hade varit Cornelia så hade jag nog inte ens åkt ensam till Skottland för att förbereda bröllopet, utan min blivande man. Det finns viktiga saker. Och så finns det viktiga saker. Och ingen är oumbärlig på jobbet. Om min blivande man inte förstår två så fundamentala saker så kanske jag till och med hade blåst av hela bröllopet. Faktum är att jag inte gillar vare sig Cornelia, Jonas eller Alec, men det är ju inget måste.

Det hoppas en del i tiden, när själva bakgrunden om hur Cornelia var som person innan hon träffade Jonas berättas. Jag föredrar alltid att det tydligt framgår när man befinner sig, utan att jag ska behöva läsa en bit innan jag förstår, men det funkade bra ändå. Trots att boken är kort så finns det en del ovidkommande detaljer, som till exempel när vi får veta saker om en Rebecka som Cornelia bara ser på avstånd på flygplatsen. Rebecka försvinner därefter spårlöst ur historien.

Trovärdigheten är väl inte speciellt hög, men det är ju kanske inte heller meningen. Jag har själv aldrig gift mig, men reagerar lite på tidsaspekten i bröllopsbestyren och kan tycka att det kanske är lite snålt med tid att beställa blommor, bröllopstårta och middag för 42 gäster dagen innan bröllopet. Nåja, som sagt, allt behöver ju inte vara trovärdigt. Däremot känner jag att terroristdramat på flygplatsen är lite väl osannolikt. Fanns det verkligen inget annat sätt att lösa problemet?

Det här kunde ha varit en riktigt rolig bok, om det inte hade varit för ämnet. Har du inga allmänna problem att läsa om otrohet så gillar du den nog. Generellt sett så är den precis som en chick-lit ska vara. Det är medryckande och svårt att inte vara nyfiken på vilka vändningar allt ska ta innan det lyckliga slutet kommer. Det var precis vad doktorn ordinerade just nu.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 0 (beräknat på 0 betyg).
Goodreads hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 1 betyg).
Jag ger den 3,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Allt som glimmar: Zellys böcker och Boklysten.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Hm. Tack för den igen! Läste inte hela din text men uppfattar ordet otrohet. Och det har jag också svårt för i chick-lit. Men vi får väl se...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen var det nog mest att jag blev så irriterad på velandet. Och att inte vara nöjd med det man har, men just den biten förklaras nog av huvudpersonens bakgrund. Själv hade jag aldrig lockats av den andra mannen :)

      Radera