onsdag 16 december 2015

Tisdagsutmaning: Bästa julen

Veckans utmaning på Kulturkollo: Bästa julen.

Veckans tisdagsutmaning handlar om bästa julen. Vilket av alla julfiranden du läst om/sett har fastnat mest i minnet hos dig och varför?
Det här är otroligt svårt. Bästa julen är ju singular, alltså bara den allra, allra bästaste. Nej, det går ju inte.

Jag älskar julfilmer till jul, annars brukar jag inte ge mycket för den sentimentalitet som brukar osa från den typen av filmer. Men, som sagt, till jul funkar det ju.

Tyvärr ställer mitt något selektiva minne till det för mig och jag minns inte jättemånga av dem. De går ju från ena ögat till den andra, utan att passera hjärnan. En av de många jag sett och som jag faktiskt kommer ihåg är Julfritt, som ju faktiskt visat sig vara en bok också. Av ingen mindre än John Grisham. Den handlar om paret Krank, som beslutar sig för att inte fira jul. Deras dotter ska ändå åka till Peru och jobba för Fredskåren. De pyntar inte huset och de tänker inte fixa julfesten, som de brukar göra varje år. I stället tänker de åka på kryssning. Grannarna startar nästan ett upplopp för att det opyntade huset fördärvar områdets chans att vinna priset för bäst pyntade kvarter. På självaste julafton ringer dottern och säger att hon står på Miami flygplats och är på väg hem.

Den här filmen känner jag igen så mycket i, det var ett tag som jag nästan vägrade jul och eftersom filmen ser det hela lite utifrån blir det väldigt dråpligt med hela den där hysterin som brukar drabba så många. Jag tänker inte gå in på hur den slutar...

Boken har jag inte läst, men jag fick med mig den hem nu när jag hälsade på min mamma i helgen. Hon har haft den där boken stående i evigheter och till slut frågade jag om jag inte kunde få den :)

Som sagt så minns jag inte så många andra filmer, men Jack Frost kommer jag ihåg att jag gillade. Och Grinchen. Love actually handlar väl också om jul? Och The holiday? Och Polarexpressen.

När det gäller böcker så kan jag överhuvudtaget inte komma ihåg någon jul, förutom God jul av Jonas Karlsson, som är en helt fantastisk historia om kommunen som vill göra något extra till jul. Men det får inte kosta något.

11 kommentarer:

  1. Grishams bok (och filmatiseringen) kände jag inte alls till. Låter som ett bra lästips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är i alla fall väldigt kul :)

      Radera
  2. Av någon anledning hade jag också lite svårt att komma ihåg jul i böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog väldigt sällan mysig jul i de böcker jag läser... ;)

      Radera
  3. Ibland vet jag inte själv varför jag deltar i sådana här frågegrejer, minnet är ju som en guldfisk och framförallt just vid sådana här tillfälle. Love actually liksom, bästa filmen någonsin och den var bortblåst. Polarexpressen, fantastisk osv. Bok kom jag inte ens på någon så jag svamlade lite och sedan fick det vara bra. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanningen är att jag googlade lite på julfilmer :) Annars hade jag bara kommit ihåg Julfritt.

      Radera
  4. Några roliga filmer till jul är ju Sunes jul och Tomten är far till alla barnen :)Sedan har vi ju Tim Burtons The Nightmare Before Christmas och även En Julsaga(Scrooge) från 1970.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomten är far till alla barnen är kul, men det är inte direkt ett ställe jag hade velat vara på på julafton :)

      Radera
  5. Jag har läst boken av Grisham men visste inte den var filamtiserad.

    SvaraRadera
  6. Det finns en helt bedårande svensk barnfilm av Åsa Sjöström och Mari Marten-Bias Wahlgren som heter En liten julsaga, i vilken en liten flicka tappar sin nalle Nonno i julruschen och den upplever många äventyr innan den kommer hem till henne på julafton. Pluspoäng för förstående föräldrar som inser hur viktig en nalle kan vara och inte bara viftar bort saken.

    När det gäller böcker tänker jag allra först på Astrid Lindgren, men jag vill tipsa om en helt annan bok idag. En av mina bästa feel good-författare är Rosamunde Pilcher och hon har skrivit en bok som heter Winter Solstice, om en grupp människor i olika åldrar som alla råkar hamna i samma hus i Skottland runt midvintern. De är alla mer eller mindre ledsna och ensamma, men tillsammans får de en fin gemenskap och firar också jul ihop, fast ingen av dem hade tänkt fira jul alls. Jag brukar läsa om den om vintrarna ibland, för den är så hoppingivande :-)

    SvaraRadera