torsdag 26 mars 2020

Hett i hyllan #241

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi fortsätter med olästa från juni 2016.
Caroline Eriksson brukar vara bra så (förmodligen) tvekade jag inte länge innan jag köpte hennes De försvunna.

Jag har läst tre andra böcker av henne och även om inte alla fått full pott så har jag gillat dem. Såväl de historiska som den nutida. Nu när jag läser vad den här handlar om så undrar jag om den kanske till och med hör ihop lite med hennes senaste, Kom i min famn. Det är i alla fall samma sjö som figurerar i båda böckerna. Där ser man. Nåväl, den här boken låter ju egentligen väldigt spännande och jag borde läsa den snart.

Så här står det på baksidan:
En solig sensommarkväll tar Greta, Alex och dottern Smilla båten från sommarstugan vid den mytomspunna sjön Maran och åker ut till ön. Greta stannar kvar i båten medan de andra går iland. De kommer inte tillbaka. Förvirrad går även Greta iland, hon ropar och letar, men kan inte hitta Alex och Smilla någonstans. Det mystiska försvinnandet, och det febrila sökande som tar vid, leder Greta steg för steg ner i en avgrund av förvirring och tilltagande mörker.

Det står snart klart att Alex och Gretas relation präglats av destruktiva mönster. Dessutom har en omvälvande händelse i barndomen satt djupa spår i henne. Historien gör sig påmind och frågan är vad som är sanning och vad som är lögn, verklighet och fantasi. Kan sägnerna om sjön Marans onda krafter stämma? Finns det ett samband mellan försvinnandet och det som skedde den kvällen för många år sedan, då Gretas pappa dog? Och vad har egentligen hänt med Alex och Smilla?

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Den här gillade jag. Som alla hennes samtida.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2020/03/26/hett-i-hyllan-188/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den av hennes böcker som jag gillat mest är faktiskt en av de historiska 😊

      Radera
  2. Låter spännande. Okänd för mig förstås. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver väldigt bra och inte direkt några vanliga spänningsromaner.

      Radera
  3. Den har jag läst och gillat. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2020/03/hett-i-hyllan-241.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den kan passa mig också.

      Radera
  4. En författare jag ännu inte har läst något av - Eriksson alltså, och här kommer mitt bidrag denna vecka

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2020/03/hett-i-hyllan-vecka-14-2020.html

    SvaraRadera
  5. Den här har jag också oläst i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är jag inte ensam i alla fall 😁

      Radera