måndag 19 december 2016

Film: Captain Phillips

Titel: Captain Phillips
Originaltitel: Captain Phillips
Genre: Thriller
Regissör: Paul Greengrass
Manus: Billy Ray, Richard Phillips (bok)
Skådespelare: Tom Hanks, Barkhad Abdi, Faysal Ahmed, Michael Chernus, Max Martini
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: USA
Längd: 134 min
Serie: -
Såg den på TiVo 26 november 2016





Handling
Filmen skildrar kapningen av det amerikanska fraktfartyget Maersk Alabama i april 2009. Fartyget kapades av somaliska pirater och fartygskaptenen Richard Phillips överlämnade sig själv till piraterna för att skydda sin besättning utanför Afrikas kust.

Min kommentar
Tom Hanks är en sådan där skådespelare som gör att jag tittar på en film oavsett vad den egentligen handlar om. Lite förvånad blev jag när Captain Phillips dök upp i TV-tablån, jag hade aldrig hört talas om den, men utan att tveka så spelade jag in.

När jag sa till sambon att vi skulle titta på inspelad film så suckade han djupt, för ärligt talat så har det inte gått så lysande den senaste tiden. Man kan väl kort säga att den här gången gick det alldeles utmärkt och vi satt som klistrade båda två.

Filmen bygger på en sann historia om när det amerikanska containerfartyget Alabama blev kapat av somaliska pirater. Hur mycket som är sant vet jag inte och förmodligen ska man nog ta hjälteglorian med en nypa salt. Filmen bygger nämligen på Kapten Phillips egen bok och enligt den övriga besättningen så är knappt ett ord sant. Jag bryr mig inte om det när det gäller den här filmen. Detta är nämligen riktigt bra, oavsett om det är sant eller ej.

Tom Hanks är som vanligt helt grym och hans slutscen är nästan episk. Piraterna är väldigt trovärdiga också och även de gör ett fantastiskt jobb. Så fantastiskt att jag inte känner minsta gnutta sympati med dem. Förutom kanske med den unge killen som visade lite medmänsklighet mot slutet.

Man kan så klart ha en del invändningar mot att den är så "amerikansk", men historien gick till ungefär som i filmen och fartyget var amerikanskt med amerikansk besättning, så, tja, då får den ju vara som den är. Utan att lägga in några som helst värderingar så kan två fel aldrig bli ett rätt. Det är egentligen allt jag har att säga om motivet.

För det mesta är det olidligt spännande och ibland blir det till och med lite klaustrofobiskt. Tyvärr är filmen inte bara lite för lång, utan väldigt mycket, även om den aldrig blir tråkig. Dryga två timmar är för mycket och lite hade man nog kunnat klippa bort.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 3 448 betyg).
IMDb hade den 7,9 i genomsnitt (beräknat på 331 514 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Hade inte heller hört talas om denna. Men är det Tom Hanks så borde jag se den. Han är en helt fantastisk skådis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju lite så jag väljer film också, efter skådespelare, och då är Tom Hanks ett måste.

      Radera
  2. Den här har vi sett, men innan jag började "föra bok" så jag minns inte riktigt vad jag tyckte... Bättre än förväntat har jag en känsla av i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre än förväntat är nog en bra beskrivning :) Jag gillade den, mycket, men den var väldigt, väldigt lång.

      Radera
  3. Vi gillade den (trots att sambon har svårt för Tom Hanks). Men som du säger så verkar många inte vara överens med kapten om vad som verkligen hände. Spännande var det i alla fall och längden har jag glömt bort. Det var ett tag sen vi såg den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt för Tom Hanks? Hur i hela friden kan man ha det :) Om man skriver en bok om en sådan händelse så vill man ju så klart framställa sig själv i så bra dager som möjligt. Jag bryr mig inte så mycket om hur mycket han har ljugit, filmen var bra :)

      Radera