måndag 2 januari 2017

TV-serie. The Last Kingdom

Titel: The Last Kingdom - Säsong 1
Originaltitel: The Last Kingdom
Genre: Drama
Skapad av: Stephen Butchard, Bernard Cornwell (bok)
Skådespelare: Alexander Dreymon, Amy Wren, Emily Cox, David Dawson, Adrian Bower
Premiär: 2015-10-10
Produktionsland: UK
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 60 min
Såg den på TiVo november-december 2016





Handling
Året är 872 och det stora kungadömet Wessex står ensamt men segervisst mot de invaderande danerna. Vår hjälte, Uhtred, den saxiske sonen som tillfångatagits och uppfostrats av danerna, tvingas välja mellan sitt fädernesland och det folk han vuxit upp hos, och hans lojalitet testas ständigt. Uhtred måste balansera på farlig mark mellan de båda sidorna om han ska kunna bidra till en ny nations födelse och återta sina förfäders mark.

Min kommentar
Jag har bara läst en enda bok av Bernard Cornwell, men det var väldigt längesedan och det var inte heller någon av hans historiska romaner. Däremot har jag känt mig väldigt nyfiken på hans böcker. Därför blev jag nästan exalterad när jag såg att The Last Kingdom skulle komma på TV. Alltså ställdes en serieinspelning in och nu har jag sett alla åtta avsnitt.

Man skulle nog kunna säga att jag satt som klistrad och då är ändå avsnitten nästan en hel timme långa. Det är en riktigt snygg produktion och en vansinnigt intressant historia. Jag tror jag måste läsa om den här tiden och då speciellt kung Alfred, som jag aldrig hade hört talas om tidigare. Miljöerna är helt fantastiska och jag blir imponerad över att man har lyckats hitta så mycket öde land, sedan blir jag besviken (och irriterad) över att serien är inspelad i Ungern.

Castingen är väldigt internationell, här finns svenskar, tyskar, ungrare, österrikare, danskar, islänningar, norrmän och jag vet inte vad. Det är glädjande att se att de flesta av danerna spelas av nordiska skådespelare. Jag tycker alla är exceptionellt bra och framför allt trovärdiga. Ingen av karaktärerna är egentligen bara god eller ond, det finns försonande drag hos alla och jag kan lätt sympatisera med (nästan) alla. Den jag blir mest imponerad av är nog ändå Alexander Dreymon, som spelar Uhtred (och det gör liksom inte ont att titta på honom heller). Han är extremt målmedveten, men kanske lite väl envis och enkelspårig ibland. Något jag i och för sig kan sympatisera med. Jag blir inte heller så glad och nöjd när någon försöker pracka mig mig sina åsikter.

Den här blodiga tiden i historien känns väldigt trovärdigt återgiven och historiskt korrekt, men jag har ingen aning om det är så. Jag gillar speciellt att det inte är så mycket romantik, sex och naket som det är i vissa andra serier (ja, GoT, jag tittar på dig). Här finns heller inget som helst behov av drakar eller andra hitte-på-varelser. Det historiska är viktigast och står bra på egen hand.

Första säsongen sägs vara ungefär de två första böckerna och andra säsongen, som är under inspelning, sägs motsvara tredje och fjärde delarna. Jag ser verkligen fram emot att se mer av den här serien.



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,3 i genomsnitt (beräknat på 21 592 betyg).
Jag ger säsongen 4,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

9 kommentarer:

  1. Den här serien såg maken och sonen tillsammans. Precis deras typ av serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde egentligen inte att det var min typ av serie, men jag tänkte jag skulle prova. Och så gick det som det gick :)

      Radera
  2. Mmm Uthred! �� Jag älskade serien och köpte de fem första böckerna i serien i julklapp till mig själv! Har inte börjat på dem ännu dock men jag längtar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och förresten så tycker jag att Alfred är grymt castad!

      Radera
    2. Jag funderade ett tag på att bara radera hela serien utan att titta, för det kändes inte riktigt som min grej. Vad fel jag hade... Alfred är också riktigt bra, han känns verkligen som en kung :)

      Radera
  3. Jag såg inte tv-serien när den gick på SVT förra året, ville läsa böckerna först. Nu har jag läst de tre första och de är mycket underhållande. Hoppas på att SVT ska sända första säsongen i repris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände lite att jag struntar i böckerna och tittar i stället :) SVT sänder säkert första säsongen igen när det börjar bli dags för andra säsongen.

      Radera