onsdag 18 april 2018

"Nyckeln till Caroline" av Peter Barlach

Författare: Peter Barlach
Titel: Nyckeln till Caroline
Genre: Feelgood
Antal sidor: 297
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Caroline 3
Förlag: Lind & Co
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 mars 2018




Första meningen: "Ni måste stoppa poliskommissarien", säger Nancy med svag röst.

Baksidetext
Caroline har förverkligat drömmen om en egen krog. Men trots att kunderna fullkomligt älskar hennes service, charm och maträtter i världsklass har hon efter ett år ännu inte kunnat ta ut någon lön. Carolines tapas går inte med vinst.

Så när den nya hyresvärden Finn Bjurström erbjuder en billigare lokal ute i förorten tycker bästa vännen och kollegan Bente att de ska nappa på det. Men Caroline vill inte ge upp sin älskade oas på Kungsholmen i Stockholm.

Problemen hopar sig när Bjurström visar sig ha kontakter på alla möjliga myndigheter, och miljarder skäl att sparka ut sin alltmer obstinata hyresgäst. Caroline inser att hon behöver juridisk hjälp och kontaktar advokaten Oscar, som fick henne ur häktet förra gången. Hon hade glömt hur attraktiv han är...

Caroline har ett annat problem också. Hennes före detta granne och vän Nancy befinner sig på ålderdomshemmets sista instans och vill bara dö. Ju mer Caroline ser Nancy lida, desto djupare gror tanken att hjälpa henne.

Min kommentar
Förra sommaren läste jag det som kallas för första delen i serien om Caroline, men som egentligen är den andra. Min tanke var egentligen att jag skulle läsa den första innan jag gav mig på denna, den tredje. Blir det rörigt? Ja, så där blir det när förlag inte bryr sig om ordningsföljden.

Nyckeln till Caroline börjar ungefär ett år efter där Konsten att vara Caroline slutar och drömrestaurangen är nu verklig. Förutom att den inte går med vinst. Caroline har lite udda sätt att angripa problem och för det mesta så funkar de inte. Alls. Och andra får städa upp efter henne. En typisk karaktär som jag egentligen borde avsky. Men icke. Caroline är helt omöjlig att inte tycka om. Hon är principfast, trots allt, och hon är rolig, kvick och smart. Hon gör mig förvirrad med sina alltigenom goda intentioner, men brist på konsekvenstänk. För impulsiva människor kan vara jobbiga att ha i sin närhet och jag är tveksam till om jag skulle stå ut med henne i några längre stunder i verkliga livet. Men hon är kul att läsa om.

Här vimlar det av referenser till förra boken, utan närmare förklaringar. En hel del karaktärer nämns som om jag borde veta vilka de är. Det gör jag inte och det blir lite oklart vilka alla är. Då har jag ändå läst Konsten att vara Caroline. Speciellt fristående tycker jag inte alls att den här boken är.

Första halvan av boken är riktigt bra och rolig, andra halvan blir lite väl mycket. Kanske beror det på att jag faktiskt blev lite trött på Carolines förmåga att hela tiden hamna i klistret. Eller så spelar de där återkommande sexfantasierna en roll i det hela. Om de bidrar med något i berättelsen så kan de gärna få förekomma, men här tillför de noll och intet.

Caroline är lite som Bridget Jones, fast mörkare, och märkligt nog är det inget som skaver. Trots att en man skriver om en kvinna. Att jag ska hänga med henne ett tag till råder det ingen som helst tvekan om. Frågan är bara om jag ska läsa första eller fjärde boken först.

Boktipsets estimerade betyg var 3,5 och genomsnittet 3,5 (beräknat på 42 betyg).
Goodreads hade den 3,39 i genomsnitt (beräknat på 59 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Nyckeln till Caroline: Fantastiska berättelser, Bokparet och Maddes bokblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Jag har också precis läst en feelgoodroman om mat, charm och en litet väl impulsiv huvudperson, fjärde delen i Rosengäddaserien av Emma Hamberg. Litet flower power-känsla över den, men överraskande mysig att läsa. Skall kika vad du skrev om förra boken om Caroline.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det något med våren som gör att man vill läsa feelgood? Har faktiskt inte läst något alls av Emma Hamberg, har fått för mig att det inte passar mig alls :)

      Radera
  2. Spontant misstänker jag att den här serien inte är något för mig trots tapasstället. Jag kan vara rätt förlåtande när det handlar om mat. Men eftersom jag aldrig klarade att läsa Bridget Jones (eller se henne på film) så känns det som att det ens är onödigt att försöka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, klarar du inte Bridget Jones så klarar du nog inte Caroline heller. Det är ungefär samma, även om Caroline kanske är lite tuffare än Bridget :)

      Radera