söndag 4 augusti 2013

En smakebit på søndag: De målade grottornas land

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Någon gång på 80-talet läste min bästa kompis en bok som hette Grottbjörnens folk. Det dröjde många år innan jag läste den själv, varför vet jag inte, men när jag väl gjorde det så var jag helt såld. Jag har läst alla de efterföljande delarna och nu, nästan 30 år senare, är det dags för sjätte och sista delen i serien om Jordens barn av Jean M. Auel, De målade grottornas land.

Förmodligen har jag kommit en bit in i boken när det här inlägget publiceras, men eftersom jag varit på semester "hemma" i Göteborg några dagar och är på väg hem i dag så har jag valt att dela med mig av en smakebit från sida 16. En grupp med bland annat Ayla och Jondalar har stött på en flock grottlejon i närheten av sina grottor och gruppen bestämde sig för att attackera och jaga bort lejonen.

Det stora hanlejonet vrålade. Det var ett mäktigt öronbedövande ljud, särskilt på så nära håll. Han satte av i språngmarsch mot dem. När han kom närmare och var redo att flyga på dem, slungade Jondalar sitt spjut mot honom.
     Ayla hade gett akt på honan till höger om honom. I samma veva som Jondalar utförde kastet började lejoninnan rusa framåt och tog sedan ett språng för att störta sig över dem.

36 kommentarer:

  1. Jag har en kollega som också är helt såld på serien. Helt klart skulle jag vilja läsa dem någon gång, kanske kan man komma över böckerna på Second hand.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. De senaste har väl egentligen inte varit jättebra, men det är intressant att läsa dem.

      Radera
  2. Tror vi har en av dessa böcker i våra bokhyllor.. Måste kolla närmare på denna serie! ;)
    Tack för smakbiten! Ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i alla fall mycket lästid, drygt 4000 sidor :)

      Radera
  3. Flott smakebit!! Jeg har lest alle bøkene i serien utenom de to siste, nå kjenner jeg at jeg fikk litt lyst til å ta dem frem igjen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag att du ska. I alla fall Nionde grottan tyckte jag ganska bra om.

      Radera
  4. Takk for smakebiten, har aldri lest noen av disse, og tror ikke de helt er min type bøker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, egentligen inte min heller, men den första delen var så bra att jag bara fortsatte :)

      Radera
  5. Har lest den første, men etter den andre gav jeg opp, ble litt langdrygt der en periode. Kunne da tenkt meg å prøve meg igjen på denne serien siden jeg har mange av bøkene allerede liggende klar i bokhylla. også likte jeg jo første boken. Kos deg videre med den. Takk for smakebit og ha en herlig søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är onekligen lite långsamt ibland, men ganska bra ändå.

      Radera
  6. Har inte läst någon bok i den här serien även fast alla mina vänner gjorde det när vi växte upp. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gav upp någon gång på 80-talet och började läsa dem :)

      Radera
  7. Jag har faktiskt inte läst serien än men vi hittade alla utom den sista delen på loppis så nu ska det bli av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar ju lite tid att ta sig igenom alla böckerna så innan du är klar med den näst sista och då har säkert den nyaste hunnit komma ut på loppismarknaden :)

      Radera
  8. Har läst de 3 första, satt och rodnade i högstadiekorridorerna... men sen så tog det sådan tid innan fortsättningen kom ut. Får se om jag plockar upp dem igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mellan fjärde och femte delen var det ungefär tolv år och då har nog även den mest minnesstarke glömt det mesta. Det gör nu inget för hon upprepar de viktigaste händelserna oavbrutet :)

      Radera
  9. Har ikke lest denne serien,men jeg ble nysgjerrig og noterer meg bak øret! Tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken var fantastiskt bra, den andra inte lika fängslande, men sedan blev det bättre igen :)

      Radera
  10. Har inte läst serien och utifrån smakbiten verkar det inte riktigt som min genre men allt är ju värt att testas! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver ju inte läsa hela serien, den första boken tycker jag nog är den bästa.

      Radera
  11. Jeg har lest de første bøkene, men ikke denne. Jeg har litt problemer med serier hvor det tar så uendelig lenge før neste bok fordi jeg da har glemt så mye av historien. Jeg tenker jeg må lese om igjen de første bøkene først, og det har jeg ikke hatt tid til enda :-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick 14 år mellan läsningen av fjärde och femte delen och även om jag hade glömt en hel del så berättar Auel gärna det mesta en gång till :)

      Radera
  12. Har disse bøkene liggende så jeg skal nok lese dem en dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är intressanta. Efter vad jag hört så har hon gjort grundlig research för dem.

      Radera
  13. Ja, den serien har ju blivit en modern klassiker. Såg filmen (på första boken) nyligen faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg den när den var någorlunda ny, men jag kan ärligt erkänna att jag inte alls minns vad jag tyckte om den.

      Radera
  14. Tack för spännande smakbit! Jag har läst första boken, men tröttnade efter andra så sedan blev det aldrig fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra delen var en av de sämre, det blev bättre igen :)

      Radera
  15. Har alltid velat läsa denna serie, måste ta och skaffa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt Grottbjörnens folk är väldigt bra :)

      Radera
  16. Jeg har alltid hatt lyst å lese denne serien. Takk for en fin smakebit! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju börja försiktigt och läsa första delen :)

      Radera
  17. En spennende smakebit.

    Jeg så faktisk filmen forrige torsdag med min søster: http://www.imdb.com/title/tt0090848/?ref_=fn_al_tt_1

    Min søster kunne ikke anbefale serien nok. Hun sa også de blir dårligere etterhvert, derfor avsluttet hun serien før hun hadde lest alle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så svårt att sluta mitt i en serie, jag vill ju så gärna veta hur det går :)

      Radera
    2. Sånn er jeg også. Leser nesten alltid ferdig serier. Jeg leser også alltid ferdig boka jeg har begynt på i tillegg :-p No matter how bad.

      Radera