söndag 19 oktober 2014

En smakebit på søndag: Gideons ring

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här söndagen har vi en vikarie igen, Astrid Terese på bloggen Betraktninger sköter det med den äran.

I helgen har det inte blivit/blir det inte speciellt mycket läst, sambon fyllde år igår och här var kalas. Två nattgäster (min mamma och syster) och två på hotellet här i närheten (svärmor och hennes sambo) får vi umgås med en extra dag. Till kvällen kanske jag kan få krypa upp i soffan med min bok.

I fredags började jag på femte delen i Hammarbyserien, Gideons ring av Carin Gerhardsen och det är därifrån veckans smakebit kommer. Det här lilla stycket kommer från sida 102-103.
Hamad gillade inte Petras attityd i de här frågorna. Hon tenderade att bli onyanserad och klumpig, vilket gjorde att hon förlorade i trovärdighet. Och han ville inte att hon skulle framstå som en ilsken katta som urskillningslöst misstänkte varje man för att hysa en potentiell sexbrottsling inom sig. På tv hade han sett en intervju med en dansk författarinna som hävdade att alla män tänker på sex hela tiden. Att allt som sker i en mans hjärna kretsar kring detta. Ett häpnadsväckande och skrämmande uttalande som fått så oemotsagt, trots att programledaren blev svart i synen och - på ett sätt som skulle föreställa vara halvt skämtsamt, men som den uppmärksamme kunde notera var på största allvar - förklarade att denna schablonbild av världens manliga befolkning åtminstone inte omfattade honom.

38 kommentarer:

  1. Älskar Carin Gerhardsens böcker, härlig smakbit.
    Trevlig söndag

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Den här boken gillade jag, liksom de andra i serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har nästan gillat dem mer och mer :)

      Radera
  3. Tack för smakebiten, gillade denna skarpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är den bra i alla fall :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Gillar ju den här serien men den här boken lite mindre än de andra. Får se vad du tycker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nästan kommit halvvägs nu och än så länge funkar det, men jag börjar tröttna på den där "andre mannen" nu.

      Radera
  5. Har läst några av de första delarna i den här serien, men som vanligt när det gäller serier så slocknade mitt intresse sen och det blev inget mer. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju lite beroende av serier :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Ha en trivsam söndag.

    SvaraRadera
  7. Okänt för mig, men är inte så förvånad då deckare inte kommer först av läsvalen direkt :) Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här böckerna hör nog faktiskt till de bättre :)

      Radera
  8. Gillar den här serien väldigt mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas det fortsätter lika bra :)

      Radera
  9. Gratulerer med dagen i går til samboen!
    Det var en fin og litt morsom smakebit :-) Jeg håper virkelig ikke forfatteren har rett, men samtidig er det ikke lett for en mann å skulle forklare at han ikke hører til i den gruppen :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generaliseringar är något som ingen borde syssla med. Det finns ju knappt ens två människor som är likadana, än mindre då halva befolkningen :)

      Radera
  10. Har inte läst Hammarbyserien, så tack för tipset! Ha en skön söndag.

    SvaraRadera
  11. Inte läst något av Gerhardsen än, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar dem riktigt mycket, de är inte så förutsägbara och ingen av poliserna har några missbrukarproblem :)

      Radera
  12. Jag har bara läst Pepparkakshuset men gillade den inte alls, har dock tänkt ge henne en chans till med nästa bok i serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pepparkakshuset övertygade inte mig heller, men de har blivit mycket bättre.

      Radera
  13. Har läst den första boken i serien och jag hade tänkt läsa fler delar men det har inte blivit av. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker förtvivlat beta av några serier nu så jag kan börja på några nya :)

      Radera
  14. Jag har inte läst något av henne än men smakbiten verkar lovande så det får nog ta och bli ändring på det. Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är nog lite bättre än genomsnittet :)

      Radera
  15. Jag var lite tveksam till första boken, men tycker de har blivit riktigt bra längre in i serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan inte annat än hålla med :)

      Radera
  16. Tack för en lovande smakbit :) Ha en fortsatt trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  17. Ser fram emot att fortsätta på denna serie :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästa del i serien, men den senaste har inte hittat hem till mig än :)

      Radera
  18. En författare jag inte är bekant med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska lättsam deckarunderhållning :)

      Radera