måndag 23 januari 2017

TV-serie: Midnattssol

Titel: Midnattssol
Originaltitel: Midnattssol
Genre: Crime
Skapad av: Måns Mårlind, Björn Stein
Skådespelare: Leïla Bekhti, Gustaf Hammarsten, Albin Grenholm, Richard Ulfsäter, Jessica Grabowsky
Premiär: 2016-10-23
Produktionsland: Sverige | Frankrike
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 60 min
Såg den på TiVo december 2016-januari 2017






Handling
En man mördas brutalt mitt i den majestätiska fjällvärlden norr om Kiruna. Offret visar sig vara fransk medborgare och den erfarna mordutredaren Kahina Zadi beordras upp från Paris till Kiruna. Tillsammans med chefsåklagaren Burlin och hans biträdande, åklagaren Anders Harnesk, inleder hon en utredning som snart får svindlande proportioner. Ännu ett bestialiskt mord begås mitt framför ögonen på Kahina och Burlin.

Min kommentar
När jag såg att den här skulle gå på TV så var jag säker på att det var Jo Nesbøs bok som hade filmatiserats. En bok som jag inte har läst, därför spelade jag in serien. När det sedan började dyka upp en hel del artiklar så förstod jag att det här var något helt annat än den boken.

Jag har aldrig varit i Kiruna, men jag måste erkänna att jag blev väldigt sugen på att åka dit. Där verkar vara helt otroligt vackert och jag är glad att serien spelades in på plats och inte i en tråkig studio. Eller ännu värre, i Stockholm. Det är otroligt smart att låta staden och flytten av den ta så stor plats, det är nästan som att den är en egen karaktär.

Kanske hade jag lite förutfattade meningar om serien, svenska kriminalfilmer/thrillers brukar inte vara det bästa som finns och ofta tycker jag att det blir rent löjligt, men det här är bra. Riktigt bra. Visst gör karaktärerna en del märkliga och ibland rent dåliga val, men vem gör inte det. Visst görs det en hel del oprovocerade helikopteråkningar, men det gör ju bara att jag får se mer av miljön. Detta är helt enkelt förvånansvärt bra för att vara svenskt. Är det den franska samproduktionen kanske?

Skådespelarna är väldigt bra allihop, men jag kan tycka att det är lite fult att ha Peter Stormare som dragplåster, med tanke på vad som händer. Gustaf Hammarsten har fått en charmig norrländsk dialekt, som han tyvärr inte alltid lyckas hålla fast vid. Det är inte många andra jag känner igen och jag vet inte om det är några norrlänningar/samer i rollistan, men jag tror på dem allihop. Det är inte som Wallander-filmerna där det bara verkar bo stockholmare i Ystad.

Manusförfattarna har varit kreativa och hittat på ett antal otäcka och grymma sätt att döda någon på, ibland var det nära att jag fick titta bort... Det kändes oväntat. Och det menar jag på ett bra sätt. Det kändes nytt. Det finns lite för många sidohistorier som inte tillför något, som Harnesks kärleksliv och Kahinas förflutna, men det är faktiskt inget som stör på riktigt.

Känslan jag fick ett flertal gånger genom serien var att den lite är den svenska motsvarigheten till Game of thrones när det gäller att ta död på karaktärer. Rådet fäst dig inte vid någon, alla dör gäller även här.



TV-serier.nu hade serien 4,5 i genomsnitt.
IMDb hade serien 7,3 i genomsnitt (beräknat på 814 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Jag gillade också Midnattssol :) För mig som bor här uppe känns det också väldigt äkta och jag tycker de har gjort serien riktigt bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt lite förvånad över hur bra den var och för mig, som aldrig varit norr om Sälen, så kändes det ju äkta norrländskt :)

      Radera
  2. Tyckte också om serien, men jag som är "norrlänning" tycker kanske inte att norrländskan var den bästa... Vet att det finns en del samer i rollerna, vilket jag tycker är kul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man brukar ju höra om ens egen dialekt låter äkta eller krystad, men jag tycker det var bra att de försökte. Det är så störigt när alla springer omkring och pratar stockholmska :)

      Radera
  3. Jag tyckte om den massor och gillar också när miljön är något annat än de vanliga. Fransyskan var i mina ögon bäst men som du säger blev det lite snopet med Stormare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det var bra att de passade på att visa så mycket som möjligt av naturen och miljön, eftersom de flesta av oss aldrig har sett den. Jag blev i alla fall lockad att åka dit :)

      Radera