måndag 23 september 2019

Film: Otherhood (2019)

Titel: Otherhood
Originaltitel: Otherhood
Genre: Komedi
Regissör: Cindy Chupack
Manus: Cindy Chupack, Mark Andrus
Skådespelare: Angela Bassett, Patricia Arquette, Felicity Huffman, Jake Hoffman, Frank De Julio
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: Storbritannien | USA
Längd: 100 min
Serie: -
Såg den på Netflix 23 augusti 2019





Handling
Helen, Gillian och Carol träffas på Mors dag för att äta och dricka gott. När Helen och Gillian berömmer Carol för den fina blombukett hon fått från sin son avslöjar Carol att hon köpt den till sig själv. Och skrivit det medföljande, kärleksfyllda kortet. När pinsamheten lagt sig vänds det hela till ett gemensamt missnöje för sönernas usla beteenden. Gillian har visserligen fått ett SMS från sin son, men vad är det? Idén om att de borde sätta sig i bilen och åka och överraska sina söner kläcks.

Min kommentar
När man jobbat första veckan efter semestern så behöver man något lättsamt och gärna roligt att titta på när veckan äntligen är slut. Alltså gav jag mig ut på jakt efter en komedi. Otherhood verkade rolig och den hade till och med hyfsat högt betyg på IMDb, i alla fall för att vara en komedi.

Jag förväntade mig ju så klart en rolig film, men det här blev mer tragiskt än roligt. Faktum är att jag inte skrattade en enda gång, men något enstaka leende blev det nog ändå. Jag var så vansinnigt irriterad på mammorna att det liksom tog udden av det komiska. Det är definitivt så att även jag hade klippt navelsträngen rakt av om någon av dessa hade varit min mamma.

Otherhood var tvärtom mot vad jag hade tänkt mig, vilket ju så klart är både annorlunda och intressant. Den vanliga vinklingen är ju otacksamma barn och förståndiga föräldrar. Men speciellt roligt blir det som sagt aldrig, även om det ändå är ganska underhållande. Kanske hade det varit roligare om jag hade känt igen mig. Det gör jag inte, trots att jag har två, kanske tre, sådana här exempel i min närhet. För mig är det på tok för hysteriskt och det blir bara jobbigt. Dialogen känns krystad och konstig. De här tre kvinnorna förtjänar sannerligen bättre material än så här.

Min favorit här blev den homosexuelle sonens pojkvän, han var den enda som var rationell. Det kanske inte är så konstigt, eftersom det är lättare att se alla tokigheter utifrån.

Otherhood kan vara en film att se för alla hönsmammor som lever genom sina barn. Så här kan det alltså gå.



Letterboxd hade den 2,6 i genomsnitt (beräknat på 3 028 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 5 396 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan inte köpas än.

2 kommentarer:

  1. Fascinerande. Den här filmen hade jag skrivit upp för att titta på eftersom jag fått den rekommenderad som "riktigt bra feelgood" i en facebookgrupp jag är med i. Nu blir jag tveksam...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att den kan vara roligare om man har barn och eventuellt känner igen sig. För mig funkade det inte riktigt.

      Radera