tisdag 9 juli 2013

Topp Tio bästa filmatiseringar


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Best/Worst Movie Adaptations.

Vilken jobbig uppgift. Upptäcker jag när jag tittar runt bland böckerna för att se vilka som filmatiserats. Det är visserligen ganska många, men oj vad många filmer jag sett som bygger på en bok som jag inte läst. Men jag tänker göra det här väldigt enkelt för mig och välja böcker av en och samma författare, gissa vilken...

1. Nyckeln till frihet från novellsamlingen Sommardåd, där novellen av någon outgrundlig anledning heter Vårbedrift, men i original heter den Rita Hayworth and the shawshank redemption.

2. Stand by me från novellsamlingen Vinterverk, där den heter Höstgärning och i original The body.

3. Den gröna milen. Fantastisk bok och fantastisk film.

4. The shining. Den gamla versionen. Den med Jack Nicholson från 1980.

5. Jurtjyrkogården eller Pet sematary.

6. Langoljärerna från novellsamlingen Mardrömmar.

7. Det. Jag gillade inte clowner innan ens...

8. Christine. Jag må vara den enda i världen som gillar både boken och filmen, men den här skrämmer vettet ur mig.

9. Lida. Denna har jag faktiskt bara sett en enda gång, den var liksom för hemsk.

10. Dimman. Annorlunda slut i filmen jämfört med boken. Kan inte riktigt bestämma mig för vilket som är bäst.

12 kommentarer:

  1. Jag tycker ofta att de förstör sluten när de filmatiserar Stephen King. Drömfångaren är ett typ exempel. När slutet kom, satt jag och gapade över hur dåligt det var. Det förstörde hela filmupplevelsen.

    Den gröna milen och Lida är verkligen helt fantastiska. De andra har jag inte sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just Drömfångare har de väl inte lyckats så bra med. Å andra sidan så tycker jag att King själv ofta skruvar till sluten på böckerna ganska bra. Du borde se Nyckeln till frihet, det måste vara en av de bästa filmer som någonsin gjorts.

      Radera
  2. Vilken överraskning ;-)
    Stand by me gillar jag filmatiseringen av och även Nyckeln till frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade otroliga problem med att få ihop det så jag valde den enkla vägen. Just Stand by me och Nyckeln till frihet måste vara två av de bästa filmatiseringar som gjorts av Kings böcker. Det är svårt att tro att det bara är två noveller.

      Radera
  3. Jag läste för inte så länge sedan Mobergs utvandrarserie, och har sett filmerna innan, och jag blev imponerad över hur bra filmatiseringen faktiskt är! Framförallt första delen. Nog den bästa filmatisering jag sett, där jag också numera läst böckerna:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var längesedan jag både läste böckerna och såg filmerna, men i mitt minne är de riktigt bra :)

      Radera
  4. Jag och en vän är inte alls överens om vilket slut som var bäst i Dimman :P. Jag tyckte inte alls om filmens, medan han tyckte det var mycket bättre än bokens, det har vi haft diskussioner om några gånger :P.

    Och Jurtjyrkogården..huh..vägrar fortfarande läsa boken för att filmen skrämde livet ur mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog köpa båda sluten på Dimman, men eftersom jag är ganska förtjust i öppna slut så gillar jag nog bokens bäst.

      Jurtjyrkogården, boken, skrämde vettet ur mig. Och det mest otäcka var att vi ju faktiskt hade en egen liten kyrkogård på tomten, för våra katter. De kom aldrig tillbaka, tack och lov :)

      Radera
  5. Jag visste inte att Nyckeln till frihet är en novell. Det är en jättebra film, hur som helst. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Nyckeln till frihet håller ju förstaplatsen på imdb, så det är ju många som gillar den :)

      Radera
  6. Nyckeln till frihet är en helt fantastisk film. Visste inte att det var en novellsamling.
    Den gröna milen måste jag verkligen läsa nån dag, älskade filmen.
    Det, den filmen har satt sina spår på mig, inte på ett bra sätt. Jag gillade inte heller clowner innan jag hade sett den. Efter att ha sett den är jag livrädd för dem, det är inget gulligt med clowner över huvudtaget ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, King skriver inte bara skräck, han har skrivit en och annan "vanlig" novell :)

      Clowner är bara otäcka :)

      Radera