onsdag 28 december 2016

"Flickan med snö i håret" av Ninni Schulman

Författare: Ninni Schulman
Titel: Flickan med snö i håret
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 351
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hagfors 1
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2011
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 9 december 2016




Första meningen: Han behövde bara öppna bagageluckan, knyta upp repet runt hennes smala vrister och peka mot stugan för att få henne att röra sig uppför backen.

Baksidetext
En kall och snöig nyårsafton försvinner sextonåriga Hedda Losjö från sitt hem utanför Hagfors i Värmland. Hennes föräldrar är förtvivlade. Vad kan ha hänt deras skötsamma dotter? När poliserna Petra Wilander och Christer Berglund får fallet på sitt bord visar det sig snart att Hedda har levt ett dubbelliv.

En tid senare hittas en ung flicka mördad i en jordkällare i skogen några kilometer från familjen Losjös hem. Flickan är naken och har dödats med ett skott i bakhuvudet. Kan det vara den försvunna Hedda? Den lilla polisstationen står nu inför en av sina största utmaningar.

Journalisten Magdalena Hansson har lämnat Stockholm och flyttat hem till Hagfors med sin sexåriga adoptivson Nils efter en uppslitande skilsmässa. Hon är trött och deprimerad och hoppas att lugnet på landsbygden och tryggheten i uppväxtstaden ska ge henne livsglädjen tillbaka. Magdalena engagerar sig känslomässigt i den försvunna Heddas öde och börjar undersöka fallet närmare. Snart inser hon att den fridfulla bygden bär på hemligheter som vissa gör vad som helst för att dölja.

Min kommentar
Jag vet inte hur många gånger jag har sett Ninni Schulmans böcker på olika bloggar, men det är väldigt många. Trots att den här första delen har stått redo i hyllan i nästan fem år så har den inte blivit läst. Förrän nu, när den långt om länge fick vara med i min boktolva. Om jag hade vetat då vad jag vet nu så hade den blivit läst för längesedan. Det här gillade jag nämligen.

I Hagfors har jag aldrig varit så jag vet inte hur väl geografin stämmer, men jag tycker jag får en bra känsla för hur där ser ut. Dock trodde jag att staden var större så jag blev lite förvånad när jag kollade på Wikipedia. Den här lilla bruksorten i Värmlands djupa skogar är som vilken småstad som helst. Småstadskänslan är beskriven på pricken, inklusive den lite ursäktande mentaliteten som många i mindre städer verkar ha när de av någon oklar anledning känner att de behöver förklara varför de gillar att bo där.

Många inblandade karaktärer brukar jag alltid tycka är jobbigt och här vimlar det verkligen av dem. Konstigt nog så har jag aldrig några problem att hålla isär dem. Det kan ha att göra med att de allihop på något sätt blir verkliga människor för mig. Utan långrandiga beskrivningar så lär jag känna dem och jag kan verkligen relatera till dem. De är helt vanliga människor.

Huvudpersonen, Magdalena Hansson, är väl som folk är mest och jag känner med henne. Det är inte bara så att hennes äktenskap har kraschat, hon har även tvingats flytta hem till den lilla staden. Från Stockholm. Det måste vara hemskt att vara den misslyckade hemvändaren.

Detta är ju en debut och det kan förklara varför så väldigt många ovidkommande saker fanns med. Det är väldigt sällan man behöver få förklarat för sig hur man kliver in i en bil och kör iväg, bland många andra självklara saker. Annars tycker jag att författaren har ett bra öga för detaljer, men man behöver inte ta med allihop. Trots väldigt många detaljer så berättas ändå inte allt. Flera gånger antyds saker som har hänt mellan Magdalena och Petter, men man får aldrig veta vad. Även om jag har gjort en kvalificerad gissning så stör det mig att jag måste gissa när det gäller viktiga saker, men att jag får veta allt om hur man tvättar sin bil.

Hur konstigt det än kan låta så tycker jag att detta är en mysdeckare, trots otäcka mord. Brottet är inte det primära, relationerna och vardagslivet tar mer plats. Det kan man tycka vad man vill om, men i det här fallet funkar det för mig. Ibland önskar jag att författare skulle våga lita på sin historia utan att förklä den till deckare. Jag tycker i och för sig att Ninni Schulman gör det här med deckare riktigt bra. Ett tag misstänker jag i stort sett alla, till och med polisen Christer. Speciellt när man får veta att han fortfarande tar hem tvätten till sin gamla mor. Jag är inte helt säker på gärningsman förrän i slutet. Det är bra gjort.

Större delen av boken lyssnade jag på och det gick över förväntan. Kanske mest tack vare att en liten del av hjärnan var upptagen med ett i huvudsak tankebefriat jobb, men jag skulle vilja påstå att Angela Kovacs har en stor del i det hela. Hon läser väldigt bra och jag gillar att hon ändrar röst beroende på vad (och vem) hon läser. Boken passade väldigt bra som ljudbok, men det kommer aldrig att bli mitt favoritmedia. Jag hade aldrig missat den gigantiska ledtråden om jag hade läst.

Jag kan tycka att det finns en del lösa trådar när boken är slut, bland annat fick man aldrig veta vem som egentligen var läckan hos polisen. Det kanske kommer i nästa bok. Som jag nu måste skaffa mig.

Boktipsets estimerade betyg var 3,8 och genomsnittet 3,7 (beräknat på 597 betyg).
Goodreads hade den 3,61 i genomsnitt (beräknat på 505 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Flickan med snö i håret: Lottens bokblogg, Carolina läser och Bokhyllan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

16 kommentarer:

  1. Jag har läst de tre första böckerna och gillar dem! Jag brukar inte vara jättteintresserad av utredarnas privatliv och karriärproblem i deckare men när Schulman skriver blir det intressant. I den andra (eller om det var den tredje) boken blir det dessutom mer glesbygd noir, och sånt tilltalar mig alldeles särskilt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att några av delarna är på e-boksrea nu och jag vill så gärna köpa, men så är det där med e-böcker och böcker överhuvudtaget. Jag vill verkligen läsa uppföljarna för jag gillade på riktigt :)

      Radera
  2. Jag blev besviken på den här men funderar på att ge författaren en chans till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska definitivt läsa fler i alla fall :)

      Radera
  3. Åh, den här har stått alldeles för länge i bokhyllan.

    SvaraRadera
  4. Har läst alla i serien, jag gillade denna mycket, men sen är det lite blandad kompott..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev nog faktiskt positivt överraskad av denna och jag bara måste läsa vidare :)

      Radera
  5. Eftersom två av mina syskonbarn vuxit upp i de trakterna har jag fått en viss bild av miljön genom dem, och när jag har rest igenom Värmland har den bilden bara förstärkts. Jag visste inte att Schulmans böcker utspelade sig i just Värmland, men när jag såg det insåg jag att jag måste ge böckerna en chans. Kul att läsa att du gillade första delen, det är ju den jag måste börja med så att man hamnar rätt i ordningen. Jag gillar det du skriver om att det handlar mycket om personerna i bygden, sådant fördjupar berättelserna tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte gilla när det är för mycket privatliv, men det är ju alldeles uppenbart så att det beror på hur det görs. Här blev det intressant och liksom levandegjorde karaktärerna och orten. Tycker du definitivt ska prova på att läsa åtminstone den här första delen, speciellt som du har anknytning till Värmland.

      Radera
  6. Ännu en oläst svensk deckarförfattare för mig. Det där att relationer och vardagsliv tar stor plats i just deckare kan vara både bra och dåligt. Blir ändå lite skeptisk då det nämns, det där att förvänta sig en deckare och få en relationsroman kan kännas lite som en besvikelse ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte gilla det där med privatliv och relationer i deckare, men i den här tyckte jag det var så naturligt. Och dessutom intressant :)

      Radera
  7. Har inte läst något av den här författaren ännu men det kanske vore dags nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt nära att jag köpte flera av delarna förra veckan, de var billiga som e-böcker på Adlibris. Ska nog försiktigt kolla om de fortfarande är det. Pågående serier måste ju vara undantag när man försöker hålla igen på bokinköpen :)

      Radera
  8. Jag gillar Angela Kovács hon läser så himla bra, jag håller på med denna nu, jag tror jag läst den innan men nu tänkte jag ta mig igenom hela serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var definitivt den jag gillade mest av de fyra jag provade på under december. Jag tänkte också fortsätta läsa serien :)

      Radera