torsdag 22 december 2016

Hett i hyllan #71

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Veckans bok är inte från pocketrean, det är en vinst i en utlottning hos Norstedts, men den är ändå från sommaren 2013.
Den sista dagen i december av Mariette Glodeck hade jag aldrig hört talas om och det har jag egentligen fortfarande inte. Det är definitivt inte en bok som har synts överallt. Den kan ju vara bra ändå.

När jag läser vad den handlar om så låter det ju ändå som att det kan vara något för mig. Så här står det på baksidan:
En blivande brud, en misstagsfar, en snobb från Saltsjö-Boo, en regissör, en alkis, en lesbisk wannabe, en ovillig pop-prinsessa och en bajsprins. Är det vad de blev?

Milla och Måns och Carl och Jens och Pepsi och Tove och Frida och Teddy. Gamla vänner med en historia ihop. Det är klart, de hinner inte ses lika ofta längre. Frida har suttit ett år i turnébuss. Måns jobbar sena kvällar bakom en bardisk. Teddy har tagit över pappas firma. Tove tragglar med sina läkarstudier. Men när de väl ses brukar allt kännas som vanligt. Och att Milla ska gifta sig kommer visserligen som en överraskning, men det borde inte förändra någonting. Eller?

Det handlar om relationer och andra katastrofer. Om att kollidera och kanske mötas på nytt igen. Om allt man önskar och det man får istället. En varm och underhållande samtidsroman om ett gäng unga människor som befinner sig i ett skede då valen man gör är mer betydelsefulla än någonsin tidigare. Och då skamliga hemligheter måste komma upp i ljuset för att spricka som spöken.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Ja, den lät ju inte helt fel. Men jag hade aldrig hört talas om den tidigare. Här är mitt bidrag: https://lottensbokblogg.wordpress.com/2016/12/22/hett-i-hyllan-24/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror jag knappt har sett till den alls. Det verkar konstigt för den låter ju bra.

      Radera
  2. Jag har inte heller hört om din bok förut, men den låter ju inte helt fel. Här kommer mitt bidrag:
    http://binasbooks.blogg.se/2016/december/hett-i-hyllan-71.html

    Jättebra idé det här med att dela med av sina hyllvärmare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter den lite intressant :)

      Det funkar faktiskt det här med att leta upp de där dammiga gamla böckerna, jag har läst flera stycken av dem :)

      Radera
  3. Den känner jag inte till. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2016/12/hett-i-hyllan-71.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det verkar inte vara någon speciellt känd bok.

      Radera
  4. Nej, den boken känner jag inte till men tror att jag har läst en annan bok av henne. Här kommer min hyllvärmare! https://sarasbokblog.wordpress.com/2016/12/22/hett-i-hyllan-5/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag visste inte att hon har skrivit mer :)

      Radera
  5. Din bok har jag aldrig hört talas om tidigare. Tack för tipset.

    Här kommer min heta bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2016/12/hett-i-hyllan-70_22.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite märkligt att ha en bok som ingen verkar ha hört talas om ;)

      Radera