måndag 30 mars 2020

Film: Fisherman's Friends (2019)

Titel: Fisherman's Friends
Originaltitel: Fisherman's Friends
Genre: Komedi
Regissör: Chris Foggin
Manus: Piers Ashworth, Meg Leonard, Nick Moorcroft
Skådespelare: Tuppence Middleton, James Purefoy, Daniel Mays, David Hayman, Maggie Steed
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: Storbritannien
Längd: 111 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 1 mars 2020





Handling
När skivbolagskillen Danny hänger med på svensexa till den pittoreska kustbyn Port Isaac anar han inte att det ska vända upp och ner på hela tillvaron. Plötsligt får han i uppdrag att fixa kontrakt med byns sånggrupp, bestående av tio högst motsträviga fiskare. Nu ska Fisherman’s Friends traditionella sjömanssånger upp på brittiska topplistan! Byborna skrattar gott åt idén, men snart är hjulen i rullning. På vägen förälskar sig Danny i charmiga Alwyn, dotter till en av de råbarkade sångarna. Han förstår snart att sammanhållning och ärlighet är viktigare i Port Isaac än i London, och plötsligt blir hans galna projekt viktigt på riktigt. Kan han vinna Alwyns och bybornas förtroende - och förtjäna det?

Min kommentar
På sambons jobb finns en hylla där det finns både böcker och filmer, där de anställda kan ta och/eller låna. Fisherman's Friends hade jag redan bett honom att ta med hem, men sedan var det dessutom en av hans kollegor som rekommenderade den. Inte samma kollega som redan har haft "fel" en gång, utan en annan. Så den här fick smita före och blev en söndagsfilm efter en jobbig vecka.

Jag visste inte något alls om filmen, egentligen, men den visar sig bygga på en sann historia. Under filmens gång så kan jag inte låta bli att undra exakt hur mycket sanning som finns i hur det hela gick till. Inte speciellt mycket visar det sig. Om man är riktigt snäll så kan jag väl i alla fall gå med på att den är inspirerad av verkliga händelser. Det spelar dock ingen som helst roll för filmen i sig.

Miljön är, så klart, helt fantastisk. Här visar sig Cornwall från sin allra bästa sida och området klättrar ordentligt i listan över platser jag vill besöka. Fisherman's Friends är en underbar solskenshistoria, den är charmig och svämmar över av kärlek och värme. Precis som brittisk film brukar och denna är så brittisk. Den känns genuin och äkta, den får mig att bli varm i hela kroppen och jag mår bra. Det blir även många skratt och då menar jag bra skratt, den snälla sorten.

Jag funderade på att sätta en fyra på filmen, men det som drar ner betyget lite är kärlekshistorien. Den känns krystad och inte trovärdig, ett plus är att den i alla fall inte är överdriven och himlastormande. Jag hade definitivt klarat mig utan den. Betyget skulle lika gärna vara en fyra, men jag tyckte ändå att den saknade lite. Ytterst lite.

Filmen lämnar mig med en önskan att leta upp det här udda pojkbandet. Jag kan lätt se mig sittandes där på puben i Port Isaac, lyssnandes på shanties.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 1 968 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 3 542 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Den här lockade mig inte när jag såg reklamen men nu blev jag ju rejält nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade noll förväntningar, trodde inte alls att det var en film för mig. Ibland gillar jag att ha fel 😁

      Radera