torsdag 8 december 2016

Hett i hyllan #69

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Även veckans bok är inköpt sommaren 2013, på pocketrean.
Jag hörde mycket om Springfloden av Cilla och Rolf Börjlind då när den kom och den låter ju precis som något för mig. Ändå blev den stående oläst. Så här står det på baksidan:
1987. Under en kall och likgiltig fullmåne begås ett sadistiskt mord på en strand på Nordkoster. Offret är en ung kvinna. Förövarna är tre personer. En ung pojke blir ofrivilligt vittne till mordet. Mordutredaren Tom Stilton på Rikskrim arbetar i motvind: offrets identitet kan inte fastställas, inget motiv hittas, gärningsmännen går inte att spåra. Till slut hamnar utredningen på hyllan. Över femton år senare får Stilton, via en annan utredning, en ny infallsvinkel på fallet. Men samtidigt börjar hans psykiska hälsa att vackla och efter en uppslitande skilsmässa tappar han helt fotfästet i tillvaron.

2011. Olivia Rönning får i uppgift att skriva ett elevarbete på Polishögskolan om det olösta strandfallet. Hon vaskar fram så mycket hon kan via gamla källor, det svåraste visar sig dock vara att få tag i den som ledde mordutredningen. Tom Stilton är nämligen som uppslukad av jorden.
När jag såg att den skulle bli TV-serie så poppade den upp i mitt minne igen. Av någon anledning så förblev den oläst. TV-serien spelade jag in eftersom jag vill läsa boken först. Och nu har jag minsann lyckats köpa på mig tredje delen också, men andra har jag inte. Så konstigt det kan bli. Men visst börjar det bli dags för den här nu?

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

11 kommentarer:

  1. Verkar spännande med grävandet i det förflutnas mysterier.
    Här är min sista hyllvärmare som gömde sig i hyllan:
    http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/12/hett-i-hyllan-14.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hittar mycket intressant när man gräver :)

      Radera
  2. Den boken är ju jättebra! Här är mitt bidrag :
    http://johanssonanna.blogg.se/2016/december/hett-i-hyllan-4.html

    SvaraRadera
  3. jag såg den när den gick i TV och tyckte mot förmodan att den var riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se serien sedan, när jag har läst boken :)

      Radera
  4. här kommer mitt bidrag: http://mrscalloway.blogspot.se/2016/12/monika-pa-bokforing-enligt-monika-jag.html

    SvaraRadera
  5. Springfloden har jag läst Här kommer min hyllvärmare http://boklysten.blogspot.se/2016/12/hett-i-hyllan-69.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag verkar vara sista på bollen här.

      Radera
  6. Jag tyckte både om boken och om tv-serien. Jag har dessutom läst alla fyra böckerna och gillat! Vissa serier är fulla med en hel del osannolika händelsekedjor men jag förlåter det mesta eftersom jag gillar så många av karaktärerna. Det här är en sån serie :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toleransnivån blir verkligen högre om man gillar resten, det är sant. Då kan jag köpa en del ologiska saker också :)

      Radera