söndag 23 september 2018

Smakebit på søndag: Nirvanaprojektet

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag kommer (förmodligen) att läsa ut den bok jag håller på med just nu, Djävulsdoften av Mons Kallentoft, i dag och det blir nog inte så bra att ta en bit ur den just nu. Sedan är det dags för Nirvanaprojektet av Stefan Tegenfalk, som är andra delen om kriminalaren Walter Gröhn. Jag läste första delen för nästan fyra år sedan och jag tyckte väl att den var så där. Naturligtvis så hade jag ju redan köpt på mig fler delar så nu är det väl dags att ta tag i serien och avsluta den.

Min smakebit är från sida 22.
Mjasník förundrades över den öppenhet som rådde i Sverige. Via internet och telefonsamtal kunde man ta reda på nästan vad som helst om en medborgare. Inkomst, bostadsadress, personnummer, vilket bilmärke man körde och så vidare. I Ryssland skulle en sådan naiv omsorg om medborgaren vara otänkbar. Ändå hade han efter tre veckor inte lyckats få tag i den femte och näst sista på listan. Mjasník hade tvingats kontakta mellanhanden i Moskva för mer information. Han behövde något som kunde leda honom i rätt riktning. Men mellanhanden hade bara mötts av tystnad från uppdragsgivaren. Även han var som uppslukad av jorden.

34 kommentarer:

  1. Låter spännande! Dessa böckerna finns på min lista över böcker jag vill läsa, bra med en påminnelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här böckerna har legat på den listan i många år nu, hos mig :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten den serien har jag läst.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Har inte läst om den här boken tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har några år på nacken nu, de här böckerna.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Borde ta och läsa något av Tegenfalk jag med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var ju ganska i ropet för några år sedan.

      Radera
  5. Jeg er veldig glad i krim, men jeg fikk det ikke riktig til med Mons Kallentoft. Jeg vet ikke hvorfor, men et er vel slik at vi ikke kan elske alle forfattere alle sammen.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väl egentligen inte heller speciellt glad i Kallentofts böcker om Malin Fors, men jag kan liksom inte sluta läsa dem :) Däremot så är den serien han skriver med andra, Herkulesserien, helt fantastiskt bra.

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Låter spännande.

    SvaraRadera
  7. Inte min genre, men tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Jag gillade ju inte alls första boken i den här serien, och nu när vi rensade i våra hyllor kom de övriga delarna i "ge bort högen"... (jag hade inte alla delar heller)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju lyckats samla på mig alla delar (vet inte hur det går till) så jag tänkte ju vackert ta mig igenom dem :)

      Radera
  9. Den har jag läst för ett bra tag sedan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Jo, man hittar så himla mycket om folk bara på Eniro, det är jag också fascinerad av. På den finländska motsvarigheten hittar man namn, nummer och eventuellt adress. Och det bara om man beställer tjänsten/ringer/skickar SMS. Inte om man bara söker på nätet. Jag är lika fascinerad/förbluffad som Mjasnik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig nog lite mer paranoid och kan nog tycka att vi är ganska godtrogna som inte tror att det finns folk som kan använda informationen på fel sätt. Men Sverige har ju varit förskonat mot krig och annat elände ganska länge nu så det är ju klart att inget ont kan hända.

      Radera
  11. Den serien har jag läst och gillat. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att jag också ska gilla :)

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Känner till författaren men har inte läst, låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tvungen att kolla vad jag egentligen tyckte om första och det verkar ju inte ha varit så illa som jag kom ihåg. Historien var tydligen riktigt bra, men berättandet lite sämre :)

      Radera
  13. Det var en helt ny serie för mig. Spännande smakbit, tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska gammal nu, det kan vara därför du inte har hört talas om den :)

      Radera
  14. har läst något av den här författaren som jag tyckte var riktigt bra. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att han bara har skrivit den här serien så det låter ju lovande.

      Radera
  15. Åh, jag gillar Tegenfalks serie jättemycket. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera