lördag 25 juni 2011

"Svart stig" av Åsa Larsson

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 422
Serie: Rebecka Martinsson 3
Utgivningsdatum: 2006-08-22

Baksidetext
I den vinande blåsten på Torneträsks is hittar man en död kvinna i en fiskeark. Hennes ögon är stelfrusna och runt vristen har hon en märklig bandformad brännskada. Vem är hon? Hur har hon hamnat i arken?

Kirunapoliserna Anna-Maria Mella och Sven-Erik Stålnacke letar efter svar, tillsammans med Rebecka Martinsson som efter en lång tids sjukskrivning flyttat tillbaka till Kiruna och börjat arbeta som åklagare.

Det visar sig snart att kvinnan på isen inte är det enda offret. Sökandet efter mördaren leder poliserna in i Mauri Kallis bolagssfär, där den laddade relationen mellan uppkomlingen Kallis och överklasssyskonen Diddi och Inna Wattrang bildar fond åt ett drama om pengar och makt. Och innan allt är över skall spåren följa en svart stig.

Min kommentar
Lite besviken blev jag allt på den här, tredje delen om Rebecka Martinsson, som inte alls var lika bra som de två första. Det blev helt enkelt för mycket, med både övernaturligt och utländsk milis. Men jag gillar verkligen Rebecka och de två poliserna Anna-Maria och Sven-Erik, de ger ett trovärdigt och normalt intryck. Åsa Larsson skriver på ett sätt som tilltalar mig, jag får tydliga bilder av ödsliga, snötäckta vidder. Enligt extramaterialet ska det tydligen bli sex böcker i serien, jag ser fram emot det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar