måndag 15 juli 2013

Tematrio - Frankrike


Det var ju Frankrikes nationaldag igår och det uppmärksammas i veckans Tematrio från Lyran: Ni kan välja vad ni vill så länge det finns något franskt i det hela

Så där jättemycket franskt har jag faktiskt inte i hyllan, men det räcker och blir över för en trio i alla fall. Då väljer jag att ta med tre som jag ännu inte läst.

1. Budbäraren av Fred Vargas är tydligen fransk krim när den är som bäst. Om man ska tro på det man läser. En kryptisk och underhållande deckare i samma anda som Rosens namn fast med moderna människor och modern dialog. Står det på baksidan.

2. Jean-Christophe Grangés En mässa för de döda handlar om en körledare som hittas mördad i en armenisk kyrka i Paris. Snart försvinner också barn ur kören. Den här författaren har också skrivit boken som filmen De blodröda floderna bygger på, en fantastiskt bra film i alla fall.

3. De obotliga optimisternas klubb av Jean-Michel Guenassia hamnade av någon okänd anledning i min elektroniska varukorg när jag köpte på mig lite pocket inför sommaren (vilken sommar är oklart, kanske 2015). Det kan ha varit titeln som lockade. Den handlar om bokslukaren Michel, 12 år, som bor i Quartier Latin i Paris i slutet av 50-talet. En dag av upptäcker han av en ren slump att det döljer sig en schack-klubb bakom ett draperi. Klubben heter De obotliga optimisternas klubb och där har en rad bisarra östeuropéer med otroliga levnadsöden funnit en fristad.

27 kommentarer:

  1. Vargas har jag blivit tipsad om förr, kanske dags att ta tag i den nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så nyfiken när det stod lite om hennes böcker i senaste Vi Läser :)

      Radera
  2. Nummer tre låter riktigt trevlig. Borde ta mig en närmre titt på den; tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag sett någon skriva om den och att jag då tyckte att den läst som något för mig :)

      Radera
  3. De obotliga optimisternas klubb är verkligen en lockande tiel. Kollektivt självmord (Paasilinna) var en sån titel som lockade mig och boken tyckte jag om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv är jag inte direkt någon obotlig optimist så det kan vara förklaringen :)

      Radera
  4. Har inte läst någon av dessa, tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Spännande. Jag lockades av De obotliga optimisterna men så var det en vän (som har ganska lika smak som jag) som inte gillade den och då åkte den ner på listan... Vargas tror jag att jag läst någon av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland köper jag böcker av en anledning som inte ens jag känner till :) Jag hoppas att jag gillar den lite i alla fall, den är ju inte speciellt tunn...

      Radera
  6. Grangé har även skrivit Vargarnas rike, som jag minns som mycket bra!

    SvaraRadera
  7. En trio där jag inte läst någon.

    SvaraRadera
  8. Jag läser alldeles för lite franska författare, det är helt klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen inte mycket franska författare i min hylla.

      Radera
  9. En mässa för de döda tyckte jag inte var så bra. Då gillade jag Grangés Vargarnas rike mycket mer. Budbäraren är en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ta och kolla upp den där Vargarnas rike och det låter lovande med Budbäraren.

      Radera
  10. Massa sugen på de obotliga. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får nog tyvärr stå oläst här ett bra tag, men så småningom hamnar den överst i läslistan :)

      Radera
  11. De obotliga optimisternas klubb är jag sugen på men har inte kommit så långt att jag inhandlat den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den råkade finnas med i Bokus kampanj och då passade den på att flytta hem till mig :)

      Radera
  12. Jag skulle vilja läsa många fler böcker av Grangé men tyvärr är inte så många av hans böcker översatta till svenska. Jag undrar varför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att franska författare inte står så högt i kurs, vi är väl alldeles för anglofila här i Sverige.

      Radera
  13. En bok av Fred Vargas följde med mig hem från biblioteket senast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du läser den snart så jag får veta vad du tyckte :)

      Radera
  14. Den här utmaningen fick mig att inse hur sorgligt lite jag vet om fransk litteratur, tack för tips!

    SvaraRadera