tisdag 16 juli 2013

Topp Tio författare som förtjänar mer uppskattning


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Authors Who Deserve More Recognition.

Det här var väl en jobbig lista att göra, det finns ju mängder av författare som jag tycker får för lite uppskattning, i min värld. Nåväl, de här tycker jag i alla fall är bättre än den uppmärksamhet de får och jag blandar både gammalt och nytt.

1. Markus Zusak. Läste hans Boktjuven för bara några månader sedan och kan inte alls förstå varför jag inte hört talas om honom varken före eller efter den.

2. Olav Hergel. Nu vet jag inte om han överhuvudtaget har skrivit fler böcker, men hans Flyktingen var en fantastisk historia.

3. Brian Garfield var i ropet på 80-talet och de två böcker, Vapendragaren och Vilda tider, som jag läst var väldigt bra.

4. John Jakes har skrivit flera av de serier som jag älskat, som Kent-sagan och Nord och Syd.

5. Nelson DeMille har skrivit mängder av thrillers, som 3 kan bevara en hemlighet om 2 av dem är döda, Vid Babylons stränder och Generalens dotter (som också är en riktigt bra film med John Travolta) som inte bara är spännande utan också kluriga. På svenska wikipedia finns han inte ens.

6. Karin Alfredsson skriver något som kallas spänningsromaner om läkaren Ellen Elg. Tyvärr ratas de här böckerna av många som inte nedlåter sig till att läsa något så simpelt som spänning. Men de här böckerna är så mycket mer och det är verkligen synd att missa dem.

7. Elly Griffiths är ju ganska stor inom en väldigt snäv krets i bokbloggarvärlden och jag tycker hon förtjänar mer.

8. Andreas Roman skriver skräck så till och med jag börjar titta förskräckt i de mörka hörnen.

9. Therése Söderlind har jag än så länge bara läst debutboken, Norrlands svårmod, av och om man ska döma efter den så kan det bli hur bra som helst.

10. Amanda Hellberg skriver även hon skräck, men den är mer tystlåten och smygande. Otäck alltså.

16 kommentarer:

  1. Det känns nästan som om Markus Zusak kommer vara en one-hit-wonder, åtminstone i Sverige. Visserligen vet jag att de har en annan av hans böcker i bokhandeln översatt till svenska, men som sagt - en hör ju inte mycket om honom...

    Amanda Hellberg ska jag pröva någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollade faktiskt igår vilka böcker som fanns på svenska av Zusak, ville gärna ha en eller ett par, men de fanns bara som inbundna och var jättedyra. Riktigt så gärna vill jag inte läsa mer... :)

      Radera
  2. Spännande tips! Jag hade förstås tänkt ta med Therese Söderlind först men så hade jag en annan vinkling på listan. Vi har flera Zusak i hyllan här hemma, då maken gillar honom skarpt. Jag har läst en till, Jokern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar finnas mängder av författare som är värda mer uppmärksamhet :)

      Radera
  3. Många på din lista är helt okända för mig, andra tycker jag man hör talas om lite då och då. Kul med lite tips, hur som helst! Av Therése Söderlind planerar jag att läsa Vägen till Bålberget så snart som möjligt. Den verkar himla bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många författare man aldrig hört talas om den här veckan.

      Radera
  4. Håller med dig om Boktjuven, jag läste den i julas och den förtjänar absolut mer uppmärksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kanske kunde bli mer läst om baksidetexten beskrev den bättre :)

      Radera
  5. Av dessa ska jag absolut läsa Zusak och Griffiths. Kul att du tog med Alfredsson. Hennes böcker har jag stått och hållt i flera gånger och funderat på om jag ska läsa dem eller ej. Det får jag ta och göra då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zusak och Griffiths är definitivt värda att läsas. Och nästa gång så får du inte nöja dig med att bara hålla i en av Karin Alfredssons böcker :)

      Radera
  6. Boktjuven har jag varit sugen på länge nu, men det blir liksom aldrig av.. Amanda Hellberg måste jag ju också testa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, jag trodde faktiskt att jag var sist med att läsa Boktjuven, men man är ju sällan det :)

      Radera
  7. Hergels bok verkar intressant. Och Boktjuven är ju underbar. Jag hade typ totalt hjärnsläpp inför den här utmaningen. Kom inte på fler än fyra.. http://bokism.blogspot.se/2013/07/top-ten-tuesday-2.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hergels bok tänker jag på fortfarande och jag läste den för fyra år sedan. Med jämna mellanrum kollar jag om han skrivit mer, men det verkar han inte ha gjort. Boktjuven kan man nog mer säga att jag blev drabbad av än att jag läste den :)

      Radera
  8. Åhh, Nelson DeMille, hans böcker var ju kanonbra! Karin Alfredsson kan jag tycka är lite ojämn, men jag gillar hennes intentioner, att belysa faktiska händelser i vår samtid med hjälp av fiktion. Det ger en extra dimension till hennes böcker. Och Elly Griffith slukar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon mer som läst Nelson DeMille alltså :) Jag älskade hans böcker. Ja, du har nog rätt Karin Alfredssons böcker är lite ojämna, men jag tror jag läser dem med ganska hög toleransnivå, eftersom de är så viktiga.

      Radera