onsdag 29 juli 2015

"Visning pågår" av Sofie Sarenbrant

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 398
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Emma Sköld 3
Förlag: Damm Förlag
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 18 juli 2015






Första meningen: Hon ligger alldeles stilla under sänghimlen.

Baksidetext
Morgonen efter familjen Göranssons husvisning i Bromma hittar sexåriga dottern Astrid sin pappa brutalt mördad i gästrummet. Inget tyder på inbrott och mordvapnet är en av familjens egna köksknivar. Har någon dröjt sig kvar efter visningen? Det enda som talar för det är att Astrid påstår att en främling har klappat henne på kinden under natten.

Kriminalinspektör Emma Sköld utreder fallet. Hon misstänker att mannens hustru kan ligga bakom dådet, och hemligheter som avslöjas stärker teorin. Men när fler mord sker i samband med husvisningar ställs allt på ända. Vad är det egentligen som pågår i det på ytan idylliska bostadsområdet? Och vad är kopplingen mellan offren?

Min kommentar
Jag fortsätter med min satsning på att läsa klart serier och en av de jag har på min lista är Sofie Sarenbrants serie om Emma Sköld. Efter att jag hade läst förra boken, Andra andningen, så önskade jag mig mer brott och mindre personliga problem i nästa. Halva önskningen uppfylldes i alla fall.

Kanske är det bara jag som retar mig på allt ältande i de här böckerna. Jag är så sjukt trött på Emmas ständiga gnäll. Och för all del Josefines också. Varför kan ingen av kvinnorna vara lycklig? Vare sig det är med eller utan man, bara lycklig i sig själv? Jag är helt enkelt less på alla kvinnliga offerroller. En annan sak som stör mig, fortfarande, är att känslor ska förklaras så att de till slut inte betyder något. Jag förstår att man är rädd om ens man slår en, att man känner en hel del om man får veta att ens man kanske lämnar en och att man funderar på framtiden när man är gravid. Faktiskt tror jag mig att kunna föreställa mig detta utan att någon ideligen förklarar för mig hur jag ska känna. Det är inte heller speciellt trovärdigt att Emma och Josefine blir personligt inblandade i varenda fall.

Med det sagt... det här är den bästa boken, hittills, i serien. Förutom ovan nämnda ältande så är det ett högt tempo. De korta kapitlen gör att det går väldigt snabbt att läsa. Det är spännande och faktiskt lite läskigt att föreställa sig hur enkelt det skulle kunna vara (kanske) att stanna kvar i ett hus efter en visning. Mer fokus borde för övrigt varit på det otäcka scenariot.

Här finns en jag-karaktär, som man ju snabbt förstår är boven i dramat och det tar mig knappt halva boken innan jag förstår vem det är. Minst två karaktärer i den här boken uppvisar plötsligt egenskaper som inte antytts tidigare. Så kan det ju i och för sig vara med psykopater, om jag förstått det hela rätt, men man tycker ju att somliga andra, som står dem nära och som kanske har lite psykologiutbildning i bagaget, borde ha upptäckt för längesedan.

Jag är inte speciellt insatt i polisens arbete, men jag tycker det verkar konstigt om de skulle dra igång en sökinsats med full styrka för att leta efter en vuxen, frisk person efter bara några timmar. Och om det skedde bara för släktskapet så är det faktiskt ännu värre.

Några obesvarade frågor som jag hoppas få svar på i Avdelning 73: Vad var det för kvitto som Josefine hittade i sin mans skrivbord? Ljuger han? Vad händer med Hugo? Kommer Emma och Kristoffer att flytta ihop? Kommer Kristoffer att bli Emmas drömman? Kommer Emma äntligen att bli lycklig när hon blir mamma?

Boktipsets estimerade betyg var 3,8 och genomsnittet 3,45 (beräknat på 197 betyg).
Goodreads hade den 3,46 i genomsnitt (beräknat på 108 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Visning pågår: Lotten, Bloggbohemen och Johannas deckarhörna.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

16 kommentarer:

  1. Brotten låter intressant, men drar mig för gnället. Har iofs en hel hög med svenska deckare som jag bör ta tag i, så kanske inte gör så mycket att jag skippar denna serien. Åtminstone tills vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är en riktigt läskig idé att folk kan bli kvar efter en husvisning, det hade kunnat gjorts betydligt mer med det. Sarenbrants böcker är snabblästa och hyfsat spännande, men det finns ju så många andra böcker...

      Radera
  2. Jag förstår vad du menar med att vissa saker bearbetas grundligt. Samtidigt hann jag faktiskt inte reflektera så mycket över det eftersom boken var så snabbläst. När det gäller Sarenbrant får vi nog vänja oss vid att hon lämnar en med en hel drös frågor kvar efter varje bok ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är otroligt känslig för ältande och gnäll. Och självpåtagna offerroller. Det skär på något sätt genom märg och ben :) Jag vill inte ha fler frågor, jag vill ha svar :)

      Radera
  3. Jag tänkte nog inte så mycket på det när jag läste den men visst kan det vara lite gnälligt ibland.Nästa bok är otroligt spännande och ger svar på en del frågor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag ska försöka klämma in senaste delen också :)

      Radera
  4. Jag hade problem med slutet i den här boken. Där passerades en gräns. Annars är de lättlästa och tempofyllda. Har inte bestämt mig om jag ska läsa fler böcker eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan Avdelning 73 så den kommer jag att läsa i alla fall, men jag tror jag fortsätter. Det är bra underhållning :)

      Radera
  5. Jag gillar inte dessa sådär jättemycket men kommer nog ändå att läsa Avdelning 73 just för att de är så lätta och snabba och bra att bryta av med lite ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker de (oftast) är spännande och snabblästa, ibland är det precis vad man behöver.

      Radera
  6. För mig är Sarenbrants deckare typiska "stänga-av-hjärnan-deckare". Hennes böcker är inga mästerverk och jag irriterar mig nästan alltid på något, men samtidigt läser jag dem bara som snabb underhållning och då kan jag ha överseende med bristerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stör mig på ganska mycket i den här serien, men kanske finns det en plan som jag inte känner till :)

      Radera
  7. Skall också läsa mer av Sarenbrant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter den här boken så är jag ju väldigt nyfiken på vad som ska hända :)

      Radera
  8. Bra skriven recension! Det var nästan på pricken vad jag tänkte. Allt behöver inte sägas och förklaras, läsare har erfarenhet och förstår mycket. Kan int detta bero på dåligt stöd av redaktörer? Men bra flyt i språket.
    Ger den själv 3-5 -4 , den var perfekt för en flygresa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är så otroligt less på att hela tiden få veta precis hur jag ska tänka och känna. Jag tror mig nog om att kunna lista ut det själv :) Tycker nog också att en bra redaktör bör berätta detta för författaren...

      Radera