fredag 2 december 2016

Jag har faktiskt inte köpt några böcker

I alla fall inte tekniskt sett. Good enough for me...

E-böcker gör sig ju inte så där jättebra på bild, men de vill ju ändå vara med. Andra delen i Brandon Sandersons serie Mistborn, Uppstigningens brunn, dök upp i min inbox. Av någon anledning är andra delen uppdelad i två delar. Sammanlagt runt 900 sidor. Mums. Så här står det om boken hos Modernista:
De gjorde det omöjliga: de lyckades övervinna den gudalika varelse vars brutala regim hade pågått i tusen år. Nu måste Vin – tjejen från gatugänget som blivit landets mäktigaste dimfödde – och Elend Venture, den idealistiske unge adelsmannen som är förälskad i henne, bygga upp ett nytt fungerande samhälle i askan efter imperiet.

De har knappt hunnit börja då tre separata arméer går till anfall. När belägringen intensifieras tycks en uråldrig legend erbjuda en glimt av hopp. Men även om den existerar, så är det ingen som vet hur man hittar Uppstigningens brunn, eller vilken sorts kraft den består en med.

Dödandet av Överstehärskaren visar sig ha varit den lättare delen. Att överleva i svallvågorna efter hans fall kommer att bli den verkliga utmaningen...

Under över alla under, men det damp ner ett paket i brevlådan också. Jag kan inte låta bli att undra om det var posten som la det där eller någon granne. Huvudsaken är dock att Kall, kall jord av Adrian McKinty kom hem till mig. Det är första delen i en serie om kriminalinspektör Sean Duffy som utspelar sig i Nordirland. Så här står det om boken hos Modernista:
Två personer hittas döda. Den ena mördad och lämnad i en övergiven bil i staden Carrickfergus. Man skulle upptäcka honom snabbt, mördaren ville sända ett budskap. Den andra personen är en ung kvinna. Hon hittas hängd i ett träd långt inne i Woodburn Forest. Utan tvivel ett självmord. Kvinnan hade alldeles nyligen fött och ammat ett barn, men på platsen finns inga spår av liv.

På ytan tycks ingenting förena de två fallen. Men kriminalinspektör Sean Duffy anar kopplingar. Medan bomber exploderar och paramilitära organisationer sätter skräck i samhället under konflikten i Nordirland går Duffy allt djupare in i fallet.

Sean har löst sex mord under sin karriär, men har hittills aldrig lyckats ställa någon av gärningsmännen inför rätta. Den här gången är han fast besluten om att någon ska få betala...

Det ska bli väldigt spännande att sätta tänderna i dessa. Tack för böckerna!

12 kommentarer:

  1. Den boken fick jag också! Lät intressant...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den gör ju det och Nordirland är det verkligen inte ofta jag läser böcker från.

      Radera
  2. Härligt när böcker bara dyker upp så där :)

    SvaraRadera
  3. jag har börjat springa mer på biblioteket, de har e-böcker också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, problemet är ju att biblioteken har en begränsning för hur många e-böcker man får låna, både för mig som enskild låntagare och ett tak för alla. Det gör ju att man kan bli utan.

      Radera
  4. Boken längst ner dök upp även i min brevlåda. Började läsa första boken i Mistborn-serien för ett bra tag sedan. Avslutade dock efter knappt 100 sidor. Var nog fel bok vid fel tillfälle för mig. Är den värd att ta upp igen tycker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte helt övertygad av första delen, men den tog sig i andra halvan och jag vill ge serien en chans till. Den har definitivt potential.

      Radera
  5. Kall kall jord verkar spännande, blir nog att läsa snart, först i kön på bibblan.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag får flytta upp den i läslistan, den låter väldigt spännande.

      Radera
  6. Du verkar ha spännande läsning framför dig :) Brandon Sanderson var jag ju lite nyfiken på, men det verkar ha försvunnit ur minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas verkligen på bra och spännande böcker nu i årets sista skälvande minuter. Det har varit lite magert med sådana tidigare i år.

      Radera