måndag 21 augusti 2017

Film: Transformers - The Last Knight (2017)

Titel: Transformers: The Last Knight
Originaltitel: Transformers: The Last Knight
Genre: Science fiction
Regissör: Michael Bay
Manus: Matt Holloway, Art Marcum, Ken Nolan
Skådespelare: Mark Wahlberg, Anthony Hopkins, Josh Duhamel, Laura Haddock, Isabela Moner
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 149 min
Serie: -
Såg den på bio 26 juli 2017





Handling
Människan ligger i krig med Transformers, och Optimus Prime är försvunnen. Nyckeln till mänsklighetens framtida överlevnad ligger i det förflutna – i den begravda historien om hur Transformers först kom till Jorden. Krigets utgång vilar i händerna på en osannolik allians: Cade Yeager, Bumblebee, en engelsk lord och en Oxford-professor.

Min kommentar
Som traditionen kräver så var vi ju på bio under vårt Göteborgsbesök och vi hade lite problem att välja film. Valet föll på Transformers efter att min syster hade hämtat oss i en bil som liknar Bumblebee. Jo, man kan välja film på sådana kriterier, men det blir inte alltid bra.

För det mesta kände jag mig en aning förvirrad, eftersom det kändes lite som att filmen förutsätter att man är en Transformers-nörd och är fullständigt insatt i den här världen. Det är jag inte. Ofta kunde jag inte begripa vem som slogs mot vem. Eller varför. Jo, jag har sett alla tidigare filmer, men det hjälpte inte ett dugg. Handlingen är det inte mycket bevänt med, det räcker i alla fall inte alls till 2,5 timme. Sista timmen tappade jag intresset nästan helt och hållet.

Filmen hade nog kunnat vara bra, det funkade så länge de inte slogs. Striderna var dock på tok för många och för långa, då blev den bara utdragen och seg, men annars var den rolig och underhållande. Effekterna var snygga, som sig bör, och ibland blev det till och med pampigt.

Jag har lite svårt för Mark Wahlberg, klarar inte riktigt av honom, och han gör inte direkt någon topprestation. Inte ens Bumblebee, som brukar vara min favorit, är speciellt kul. Anthony Hopkins däremot är som vanligt bra. Jag är inte ett dugg förvånad över att den androidliknande Cogman är den som jag gillar mest. Men vad gör egentligen den lilla tjejen, Izabella, där? Hon har ingen som helst betydelse i filmen.

Kanske är det så att biografen vi var på spelar en liten roll i vad jag tycker om filmen. Det var en väldigt liten salong (åtta rader), med obekväma stolar, liten duk och dåligt ljud, men jag tror att den påverkan var marginell. Nu hoppas jag bara att det där "last" i titeln ger en hint om att det faktiskt inte kommer fler Transformersfilmer. I så fall vill jag inte se den.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 71 betyg).
IMDb hade den 5,3 i genomsnitt (beräknat på 37 864 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Sätter upp den på listan av filmer jag inte vill se :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du gör rätt i :) Om den nu inte kommer på TV och du inte har något annat att göra...

      Radera
  2. Denna blir det nog att vi ser när den kommer på dvd senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände ju lite likadant, att jag måste se den, men nu tror jag att jag gör slut med Transformers :)

      Radera