söndag 27 augusti 2017

Smakebit på søndag: Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Första helgen på länge som är/har varit helt oplanerad. Då skulle det bli mycket läsning. Kan man tycka. Det har blivit en del, tack och lov, men inte alls så mycket som jag skulle önska.

I alla fall, i fredags läste jag ut Peter Mays Coffin Road och den var lika maffig i sina miljöbeskrivningar som alla hans andra böcker. Jag vill verkligen åka till Yttre Hebriderna. Igår började jag läsa en helt annan typ av bok, nämligen Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp av Romain Puértolas. En väldigt tunn och snabbläst liten bok.

Min smakebit är från sida 48-49.
     Trappan i det tysta varuhuset ekade plötsligt av röster som i fakirens känsliga sinne förvandlades till larmet från en fotbollsläktare. Han såg sig bestört om och gömde sig i första bästa skåp, ett slags metallblå förvaringsmöbel, mästerverket i den nya kollektionen American Teenager. Han bad tyst för att ingen skulle få syn på hans gråa kavaj som låg i soffan några meter därifrån. Han bad också om att de inte skulle lägga märke till brickan på bordet. Framför allt bad han för att de inte skulle öppna skåpet. Gjorde de det skulle han säga att han klivit in för att ta mått och glömt bort tiden. Han tog upp en blyertspenna och ett meterlångt pappersmåttband märkt Ikea ur byxfickan och stod sedan stilla i mörkret och väntade på att bli avslöjad. För sitt inre såg han hur fotbollssupportrarna var i full färd med att slå sönder allt i sin närhet. Utanför närmade sig rösterna och omringade honom, men ingen upptäckte honom. Kanske hade det varit bättre om de hade gjort det.

42 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Titeln har avskräckt mig lite, ger 100-åringsvibbar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade helt missat att den faktiskt har jämförts med 100-åringen :) Men denna är bättre, det händer visserligen ganska osannolika saker, men här hittar jag den värme som jag helt saknade i 100-åringen.

      Radera
  2. Ja är det en rolig bok vill jag absolut läsa den.

    SvaraRadera
  3. presenttips till brorsdottern som arbetar på IKEA. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. IKEA-skåpet har kanske inte någon stor roll genom hela boken, men det är viktigt i början :)

      Radera
  4. Den här har jag inte läst, inte varit så lockad, ibland ganska skönt med tanke på alla böcker som en vill läsa. ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har nog inte heller varit så lockad men så dök den upp på rean förra året...

      Radera
  5. Den har jag varit nyfiken på ett tag nu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Den passar bra till innehållet i boken också :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Låter som en rolig bok.

    SvaraRadera
  8. Haha, det verkar vara en rolig bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var faktiskt både bättre och roligare än vad jag hade väntat mig :)

      Radera
  9. Det låter skönt med en oplanerad helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt fantastiskt skönt och jag tror faktiskt att nästa också är det :)

      Radera
  10. En boktitel jag sett någonstans :) låter onekligen lite kul!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Den hör verkar så rolig och de nstår och väntar i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den går väldigt snabbt att läsa, tog bara några timmar.

      Radera
  12. Denna har jag på min TBR, bara titeln gör mig väldigt nyfiken på att faktiskt ta tag i saken och läsa boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titeln är fantasieggande och den passar till innehållet. Läs den!

      Radera
  13. Den boken har jeg lest. :-)
    Jeg syntes den var underholdende og fin, selv om historien var litt tynn til tider.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fin är nog ett bra ord. Jag tyckte den var väldigt speciell :)

      Radera
  14. Jag är sugen på den pga bara titeln:).

    SvaraRadera
  15. Blir så lockad av den titeln. Lägger på minnet. :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt snabbläst, den tog kanske sammanlagt några timmar bara så man kan klämma in den när som.

      Radera
  16. Tack för smakbiten ! Är nog bra och som jag blev intresserad av. :-)

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig smakbit! Nu blev jag nyfiken!

    SvaraRadera
  18. Här sitter jag och ler medan jag läser. Verkar inte dum alls :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis lagom nivå på humorn i denna :)

      Radera