måndag 7 augusti 2017

Film: Det (1990)

Titel: Det
Originaltitel: It
Genre: Skräck
Regissör: Tommy Lee Wallace
Manus: Lawrence D Cohen, Tommy Lee Wallace, Stephen King (bok)
Skådespelare: Tim Curry, Annette O'Toole, Richard Thomas, Emily Perkins, Jonathan Brandis
Utgivningsår: 1990
Produktionsland: USA
Längd: 187 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 14 juli 2017




Handling
För 30 år sedan plågades den lilla staden Derry av något ont och övernaturligt som låg bakom att en rad barn försvann. Den gången räddades staden ur skräckens grepp av sju barn som tog upp kampen mot det onda. De svor en helig blodsed på att återvända och kämpa igen om DET någonsin visade sig igen ... och tecken tyder på att något ont och listigt återvänt. Ska de sju kunna infria sitt löfte?

Min kommentar
Någon gång i slutet av 80-talet läste jag boken Det och som vanligt älskade jag min Stephen King. Och som vanligt blev jag lite besviken över slutet. När mini-serien gick på TV, 1994 tror jag, så satt jag ju givetvis klistrad. Som vanligt älskade jag min Stephen King. Och som vanligt blev jag mycket besviken över slutet. Eftersom det ska komma en remake i höst så tyckte jag att det var dags att se om den.

Första delen, den som mest utspelar sig 1960 när barnen är 12 år gamla, är riktigt bra. Det är ju precis detta som, litegrann, är Kings specialområde; att skildra barn/ungdomar och det vardagliga livet. Det gör han verkligen med den äran. Barnskådespelarna är fantastiska att se och man liksom dras in i TV:n.

Andra delen, som utspelar sig 30 år senare när barnen har växt upp, är mest lite halvtrist och väldigt, väldigt utdragen. Manuset här känns inte klockrent, dialogerna är oftast usla och skådespelarna spelar över. Ordentligt.

Mitt förhållande till clowner har, till skillnad från många andras, inte påverkats alls av vare sig boken eller filmen. Clowner har aldrig varit något jag har gillat, till och med som liten tyckte jag att de var mest fåniga. Jag vet att den här filmen skrämde mig en del på 90-talet, men nu, med vuxna ögon, så är clownen mest snack och lite verkstad. Mitt enda bestående minne från första gången jag såg den var monstret i slutet och besvikelsen över det och det var faktiskt sämre än jag kom ihåg. Lite får nog ändå ursäktas med att tekniken inte hade kommit så långt 1990. Det roligaste i filmen var referensen till Dean Koontz (Kings "rival"), när han som är inspärrad på mentalsjukhus säger "I hate Koontz." (Koontz är skötaren).

Betyget var väldigt svårt att sätta och det är nog lite nostalgiskt. En femma då och en trea nu får ändå bli en fyra.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 8 930 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 75 933 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

12 kommentarer:

  1. Hm, har inget aktivt minne av att ha sett den här trots att jag läst boken. Men kanske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gick som mini-serie någon gång i början av 90-talet. DÅ är det lätt att ha glömt :)

      Radera
  2. Funderar på att se den nya versionen.

    SvaraRadera
  3. Måste ju se den nya. Jag tror den kan bli riktigt bra faktiskt, förutom slutet såklart. Alltid slutet när det gäller Mr King. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den nya är ju ett måste och den måste jag nog till och med äga :) Jag fattar inte varför han har så svårt att få ihop det på slutet...

      Radera
  4. Osäker på om jag sett när det begav sig, kanske, boken har jag förstås läst men slutet minns jag inte riktigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så otroligt besviken på slutet att det nästan är det enda jag minns :o

      Radera
  5. Älskar den, ska bli spännande att se ramaken. Inte läst boken dock så det borde jag göra :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, boken är ju oftast bättre än filmen, men den här boken är helt osannolikt tjock :)

      Radera
  6. Såg den här för längesedan, tyckte också att delen som utspelade sig när de var barn var absolut bäst. Har inte läst boken. Den har ju kommit i nyutgåva i storpocket, funderar på att köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delen med barnen var helt solklart bäst, allt kändes så naturligt. Resten blev bara lite konstlat. Det är en bok som är väl värd att läsa :)

      Radera