söndag 6 augusti 2017

Liten bokhylleenkät

Lyran har satt ihop en liten bokhylleenkät, som givetvis är oemotståndlig.

1. Hur sorterar du böckerna i din bokhylla?
För mig finns bara ett sätt att sortera skönlitteratur; efter författarens efternamn. Varje författares böcker står sedan i antingen titelordning eller serieordning. Så hade det sett ut om bokhylleutrymmet hade räckt till. Just nu ligger det böcker lite överallt och jag blir helt nojig när jag tittar på det.

2. Hur många språk finns i din bokhylla? Vilka?
Det finns nästan bara ett och det är svenska. En liten antologi är allt som finns på engelska.

3. Vilket land kommer de flesta böckerna från?
Sverige. Faktiskt.

4. Flest män eller kvinnor? Eller ungefär lika?
Jag har nästan dubbelt så många böcker skrivna av män (63% och 37%).

5. Vilka genrer/kategorier har du i bokhyllan (deckare, dramatik, bilderböcker, reseskildringar o s v).
Där finns i alla fall bara skönlitteratur i den "riktiga" hyllan. Allt annat står någon annanstans. Jag skulle nästan våga påstå att de flesta genrer finns representerade. Feelgood har jag precis lagt till och det är nog ganska många böcker som ska byta dit, men det har jag inte gjort än.

6. Visa gärna en shelfie!
Försökte mig på en panoramabild, men den blev inte helt bra. Hyllorna böljar inte alls i verkligheten.

14 kommentarer:

  1. Ja,den här måste jag ju göra förr eller senare :-)
    Skönt med någon annan som vet hur man sorterar böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar vara några som vet hur man gör i alla fall :)

      Radera
  2. underbar foto! jag har svarat tidigare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker är vackra även på bild :)

      Radera
  3. Svar
    1. Jag är speciellt glad för glasdörrarna som gör att jag slipper damma böckerna :)

      Radera
  4. Svar
    1. Då är ändå en hylla inte med. Den står på andra sidan rummet...

      Radera
  5. Fast det hade varit rätt häftigt om de hade böljat så där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag hade blivit sjösjuk :)

      Radera
  6. Vilken härlig shelfie :) Sorterar också böckerna i alfabetisk ordning efter författarens efternamn, men titlarna står sedan i kronologisk ordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Jag har känt ibland att jag har velat sätta böckerna i kronologisk ordning, men eftersom det bara funkar om man inte har för många av samma författare så motstår jag den lusten :)

      Radera