tisdag 29 augusti 2017

Veckans topplista: Böcker jag ser fram emot att läsa i höst

Vi är många som nästan har gett upp Top Ten Tuesday, eftersom ämnena har blivit konstigare och konstigare. Eller bara repriser. Därför blev glädjen stor när Johannas deckarhörna bestämde sig för att starta upp en egen, svensk, variant. Det tackar i alla fall jag för.

Veckans tema: Böcker jag ser fram emot att läsa i höst

Det är nog, dessvärre, väldigt många det. Jag försöker väl koka ner det till fem då... alla är inte dagsfärska, men jag ligger lite efter. Inte heller vet jag vilka böcker som kan tänkas dyka upp här för jag håller igen på bokinköpen.

1. Förtvivlan av Vladimir Nabokov
2. Miraklet av Emma Donaghue
3. Kolibri av Kati Hiekkapelto
4. Ung kvinna saknad av Claire Douglas
5. Den gode lögnaren av Nicholas Searle

36 kommentarer:

  1. 2, 3 och 4 står olästa i min hylla också... Om jag tagit hela den högen hade listan blivit låååång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte det lättaste att kapa ner allt till bara fem.

      Radera
  2. Härligt att ha mycket bra att se fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men lite mer tid att läsa på hade inte varit fel :)

      Radera
  3. Emma Donaghue är jag nyfiken på, men har inte kommit mig för att läsa något av henne än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Miraklet blir den första, när den nu blir läst :)

      Radera
  4. Jag valde bara från de som kommer ut i höst annars skulle min lista aldrig ta slut ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Höstens nyutgivning var ungefär lika lång som böckerna jag redan har hemma :)

      Radera
  5. Jag ligger också efter, som du har märkt :) Det blir tydligen väldigt litet läst under sommaren för mig, så det får jag ta igen nu. Miraklet skall jag också läsa. Kolibri tyckte jag var bra, annorlunda. Ung kvinna saknad var också bra. Förtvivlan och Den gode lögnaren är nya för mig. Det blir spännande att läsa vad du tyckte om böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt hänt att man kommer efter under sommaren, jag läser inte heller lika mycket då. Tydligen.

      Radera
  6. Hoppas du ska gilla Miraklet och Kolibri 😊

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Det är väl vad jag hoppas i alla fall :)

      Radera
  8. Kolibri och Den gode lögnaren är riktigt läsvärda. Miraklet skall även jag läsa framöver.

    SvaraRadera
  9. Miraklet är jag lite nyfiken på också!

    SvaraRadera
  10. Hoppas du kommer tycka om Ung kvinna saknad! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att oddsen talar för den i alla fall :)

      Radera
  11. Kolibri, den är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag också, jag läser alldeles för lite finskt.

      Radera
  12. Kolibri hade kunnat komma med på min lista också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns helt enkelt för många böcker som man ser fram emot att läsa :)

      Radera
  13. En del utav dessa böcker ska jag läsa också. Lite köpstopp här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker mig också på ett litet, inofficiellt köpstopp.

      Radera
  14. Nabokov och Donaghue vill jag också läsa. det är inte lätt att begränsa sig till fem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bara fem av alla *oändligt antal* böcker man vill läsa, det är omöjligt.

      Radera
  15. Fem böcker är egentligen rätt lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att en så lätt fråga kan vara så svår :)

      Radera
  16. Så många böcker, så lite tid! Miraklet ligger på mitt sängbord och väntar på sin tur. Kolibri står jag i kö på på biblioteket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att båda där kan vara riktigt bra.

      Radera