onsdag 16 augusti 2017

"Erich Zanns musik" av H.P. Lovecraft

Författare: H.P. Lovecraft
Titel: Erich Zanns musik
Genre: Skräck
Antal sidor: 12
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Music of Erich Zann
Översättare: Oskar Källner
Serie: -
Förlag: Fafner Förlag
Utgivningsår: (original) 1925 (min) 2016
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 30 juli 2017




Första meningen: Jag har undersökt stadens kartor med den största noggrannhet, och har ändå inte återfunnit Rue d’Auseil.

Baksidetext
Om en man som skaffar en våning i ett hus där en mystisk stum gammal knäfiolspelare är bosatt, vilkens underliga musik som hörs på kvällarna frestar honom att söka kontakt med den gamle. Detta leder i sin tur till fruktansvärdheter.

Min kommentar
Jag var ju så lyckligt lottad att jag fick en hel hög e-noveller skrivna av H.P. Lovecraft. Alla nyöversatta av Oskar Källner och med helt fantastiska omslag. Jag har visserligen gillat de jag läst hittills, men det är inget som liksom har övertygat mig om att Lovecraft var en stor författare. Tills jag läste Erich Zanns musik.

Här finns inget långt (och trist) intro utan man kastas rätt in i historien. Min fantasi börjar genast fundera på varför. Det är mystiskt och stämningsfullt och mot slutet kommer ett stänk av galenskap. Alternativt mörkrets makter. Slutet är ovisst och egentligen får man inte veta något. Precis som jag vill ha det. Novellen är bara tolv sidor lång, men det är väldigt effektivt berättat så det känns som en komplett berättelse.

Kanske har jag börjat vänja mig vid Lovecraft, detta är i alla fall den bästa hittills. Det kan bero på att jag tror mig om att börja känna igen vad som kännetecknar Lovecraft och det verkar som att berättaren aldrig är viktig i hans berättelser. Det är, tror jag, alltid en jag-röst och man får aldrig veta vem denna jag är. Ofta är det en "nedtecknare" som ibland bara hört något berättas eller, som i det här fallet, själv har upplevt något för en väldig massa år sedan.

Nu ser jag väldigt mycket fram emot att läsa resterande fyra noveller.

Boktipset hade inget estimerat betyg och inga betyg var heller satta.
Goodreads hade den 3,94 i genomsnitt (beräknat på 1 142 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Erich Zanns musik: Endast eböcker.

Boken kan köpas på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar