torsdag 31 augusti 2017

Veckans utmaning: Återbruk

Veckans utmaning på Kulturkollo: Återbruk.

Berätta om en låt, en bok, en film, en tv-serie och/eller en teateruppsättning som är en ny version av något gammalt. Är originalet alltid bäst, eller finns det exempel på lyckade covers?

Jodå, det finns en del återanvändning här. En som är väldigt aktuell är ju filmatiseringen av Stephen Kings Det. Jag såg originalversionen för någon månad sedan och tyvärr var den väl inte riktigt lika bra som jag kom ihåg. Gissa om jag ska se den nya, som har premiär 13 september. Men jag kommer med största säkerhet vänta tills den släpps på blu-ray. Jag hoppas så att detta blir en "omgörning".

För det är nämligen så att jag oftast tycker att det inte blir så bra när man gör om, för det mesta är originalet bättre. Som till exempel alla amerikanska versioner av japanska, svenska, franska... och så vidare... filmer. Men det finns självklart undantag. Ett av dem är låten Viva la vida. Originalet med Coldplay tål jag knappt att höra. Sedan gjorde Darin den. Då blev det en helt fantastisk låt.


8 kommentarer:

  1. Jag gillar nog båda versionerna.

    SvaraRadera
  2. Kan hålla med om att Darin gör den riktigt bra. Brukar inte gilla honom så mycket annars och låten var verkligen sådär med Coldplay, men konstigt nog blev covern bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju i och för sig Darin, men det borde inte ha påverkat mig. Jag kommer ihåg att jag suckade första gången han sjöng den på TV, när jag kände igen låten. Innan den var slut så var jag såld :)

      Radera
  3. Jag gillar också den med Darin :)

    SvaraRadera
  4. Förstår inte alls grejen med Coldplay.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, och jag som trodde att jag var ensam :)

      Radera