torsdag 10 augusti 2017

Hett i hyllan #104

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

En nästan hel serie från bokrean 2014 är näst på tur.
Jag kommer faktiskt inte längre ihåg exakt vad det var som fick mig att köpa en nästan hel serie. Så där på en gång. Utan att överhuvudtaget läst en enda bok i den. Bara sex av böckerna (Artemis Fowl, Det kalla kriget, Evighetskoden, De försvunna demonerna, Tidsparadoxen och Atlantissyndromet) är köpta på bokrean. Slipad opal fanns inte med då, men den hittade jag tre veckor senare. Nu har jag hört att det finns en åttonde del också (suck) som inte är översatt till svenska (dubbelsuck).

Så här står det på Wikipedia om serien om Artemis Fowl:
Serien är skriven i en halvseriös stil där mörka stunder blandas med roliga. Det är en stil som använts av ett antal populära barnboksförfattare, till exempel J. K. Rowling (Harry Potter) och Roald Dahl (Kalle och chokladfabriken).

Böckerna handlar om huvudpersonen Artemis Fowl II. Artemis är ett mycket intelligent, ungt och kriminellt geni med kontakter i den undre världen i dubbel bemärkelse. Den undre världen består av den civilisation vättarna byggt upp under markytan sedan människorna blivit för många. Under seriens gång genomgår Artemis ett flertal äventyr med vättarna. Genombrottet i äventyren består ibland av en detalj författaren lagt in i början av berättelsen men som förbigås av läsaren.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

8 kommentarer:

  1. Hm, det där lät ju som något barnen hade kunnat gilla. I alla fall för några år sedan.

    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/08/10/hett-i-hyllan-53/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man kan läsa dem när man är äldre också ;)

      Radera
  2. Jag undrar om det inte var samma år som jag också blev intresserad av de där böckerna och det var nära att jag köpte alla de som var på rea (de var ju så billiga). Men för säkerhets skull köpte jag bara en för att testa och den läste jag. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2017/08/hett-i-hyllan-104.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var säkert samma år då, de var löjligt billiga och det gick bara inte att motstå.

      Radera
  3. jag kommer aldrig ihåg vilken rea, eller på vilken loppis jag köpt böcker. min bok vet jag att jag köpte i bokhandeln efter att ha lyssnat på författaren. http://mrscalloway.blogspot.se/2017/08/hett-i-hyllan_10.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnaden är nog programmet Book Collector, där skriver jag ju in precis de där sakerna :)

      Radera
  4. Den första boken i serien har jag läst som högläsning för sönerna för några år sen, och jag gillade vad jag läste, och visst skulle det vara kul att veta vad som händer i följande böcker, men det är en lång serie (fast den är ju för barn så då kanske det går snabbt att läsa).
    Här kommer mitt förslag för denna vecka

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2017/08/hett-i-hyllan-v-32.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag måste försöka läsa de här ganska snart. Det känns dumt att bara ha dem stående.

      Radera