måndag 28 augusti 2017

Tematrio - Ljus

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre böcker som innehåller ljus eller något ljust i titeln eller i innehållet. Bokstavligt eller symboliskt, valfri tolkning.

Rent temamässigt så är kanske inte detta rätt vecka att hoppa på Tematrion igen. Jag menar ljus... det är inte så väldigt ljust och glatt i den typ av böcker som jag brukar läsa. Men det är klart, det händer ju. Jag vet inte om dessa är särskilt ljusa, men titlarna är det i alla fall.

1. Sommarljus och sen kommer natten av Jón Kalman Stefánsson är en liten pärla. Den lilla byn där allt utspelar sig är som ett eget litet universum, där i stort sett allt som finns under solen finns representerat.

2. Hjärtats ljus av Ulf Lundell är inte direkt någon solskenshistoria, men den handlar om lycka och hjärtats ljus. Jag läste mycket Ulf Lundell förr och detta är en av hans bättre.

3. Tusen strålande solar av Khaled Hosseini är en bok som jag egentligen inte skulle ha läst. Jag glömde avbeställa den på bokklubben och plötsligt dök den upp i brevlådan. Jag är så glad att jag läste den. Det är en deprimerande bok, men ändå så full av hopp. Och ljus.

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det finns lite ljus även i min hylla :)

      Radera
  2. Tusen strålande solar är den enda jag läst av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  3. Stefánsson har jag också med. fin trio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stefánssons var den första jag tänkte på, de andra var lite jobbigare :)

      Radera
  4. Lundell har jag inte läst, men de andra två håller jag med om! Hosseinis bok är så oerhört viktig och stark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att det kan bli så bra när man glömmer att avbeställa en bok, nästan som att det var meningen :)

      Radera
  5. Nummer tre är otroligt gripande. De andra två har jag inte läst. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen strålande solar är fantastiskt bra.

      Radera
  6. Tusen strålande solar har jag tänkt att jag ska läsa någon gång.....

    SvaraRadera
  7. Blir bara alltmer övertygad om att det är Sommarljus man skall läsa. Oerhört nyfiken på den nu. ;)

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst någon av dina men ljust var det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även i mina mörka hyllor finns det en och annan strimma ljus :)

      Radera