måndag 14 augusti 2017

Film: The Witch (2015)

Titel: The Witch
Originaltitel: The Witch
Genre: Skräck
Regissör: Robert Eggers
Manus: Robert Eggers
Skådespelare: Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson, Kate Dickie, Harvey Scrimshaw, Bathsheba Garnett
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA | Storbritannien | Kanada | Brasilien
Längd: 89 min
Serie: -
Såg den på DVD 21 juli 2017




Handling
New England år 1630: William och Katherine lever som goda kristna med sina fem barn på en lantgård i utkanten av en djup och ogenomtränglig vildmark. Men när den nyfödde sonen försvinner spårlöst och grödorna drabbas av missväxt sprids tvivlen och misstron inom familjen. The Witch är en isande skildring av en familj som trasas sönder av sin egen fruktan och ångest och faller offer för en ondska som är omöjlig att fly ifrån.

Min kommentar
Jag har egentligen ingen aning om varför den här filmen ramlade ner i varukorgen. Den är visserligen klassad som skräck och har ett ganska högt betyg på IMDb, men annars finns det nog inte så mycket som lockar med denna.

Det är väldigt stämningsfullt och snyggt filmat, det nästan svartvita sätter verkligen färg på det hela. Eller vad man ska säga. Jag brukar ju hålla trovärdighet väldigt högt och trovärdig är filmen, till en viss del, men sättet de pratade på kändes bara uppstyltat och jobbigt. Det är också väldigt svårt att tro att barn, 1630, fick bete sig som de där osnutna, odrägliga tvillingarna. De höll på att göra mig vansinnig med sina nästan upplästa, fåniga repliker.

Att kalla detta skräck... nja, kanske blir någon rädd eller tycker det är obehagligt, men jag blev inte rädd en enda gång. Inte ens den minsta lilla rysning eller darrning framkallade den. För det mesta var jag arg på föräldrarna och deras sätt att behandla Thomasin. Jag har så svårt att tro på det. Anya Taylor-Joy, som spelar Thomasin, är för övrigt den enda som är riktigt bra här. Trots att både mamman (Kate Dickie) och pappan (Ralph Ineson) båda har varit med i Game of thrones, bland annat.

Förmodligen passar inte det här religiösa dravlet och mumbo jumbon mig alls. I alla fall så blir det på tok för mycket av den varan. Filmen är också väldigt förutsägbar, det är så uppenbart vad som kommer att hända. Slutet känns bara konstigt och passar inte alls ihop med den annars så lågmälda filmen.

Jag tycker det här känns lite pretentiöst. Nästan som något Ingmar Bergman kunde ha gjort. Eller Lars Norén.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 851 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 105 918 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Haha, att säga att det är som något Lars Norén gjort är samma sak som att säga att den här kommer jag aldrig att se :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så bra. Det var precis så det var menat ;)

      Radera