onsdag 2 augusti 2017

Månadsbokslut juli 2017

Antal lästa böcker i juli 2017: 10

55. Tiggaren av Sofie Sarenbrant
56. Magikerna av Lev Grossman
57. Konsten att vara Caroline av Peter Barlach
58. Nätter i Reykjavík av Arnaldur Indriðason
59. Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg
60. Nattens dåd av Dennis Lehane
61. Tidsmaskinen av H.G. Wells
62. Göteborg noir av Håkan Tendell
63. En man från ingenstans av Gregg Hurwitz
64. Erich Zanns musik av H.P. Lovecraft

Antal lästa sidor: 2952
Genomsnitt/dag: 95
Genomsnitt/bok: 295

Snittbetyg: 3,65

Ingående i serie: 6
Påbörjade serier: 2
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 2

Biografi: 0
Chick-lit: 0
Drama: 2
Fantasy: 1
Feelgood: 1
Gubb-lit: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 2
Romance: 0
Science fiction: 1
Skräck: 1
Thriller: 2

Boktolvan: 1 (7/12)
E-böcker: 1 (13/12)
Finish that series: 3 (13/24)
Hyllvärmare: 3 (20/36)

Kvinnor: 2
Män: 8
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 4
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 5

Antal nykomna böcker: 9
Antal bortskänkta böcker: 5

Månadens bästa: Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg
Månadens sämsta: Magikerna av Lev Grossman
Månadens överraskning: Konsten att vara Caroline av Peter Barlach
Månadens besvikelse: Nattens dåd av Dennis Lehane
Månadens roligaste: Konsten att vara Caroline av Peter Barlach
Månadens otäckaste: Erich Zanns musik av H.P. Lovecraft

Kommentar:
Det ser ut som att det blev många böcker i juli och det blev det ju. Men de måste ha varit tunna för det blev inte speciellt många sidor. Kvalitetsmässigt var böckerna ganska jämna, alla höll sig mellan 3 och 4 i betyg.

Två nya serier påbörjade jag, men en av dem vill jag inte läsa mer av. Så många som sex av de lästa böckerna ingår i serier och två av dem var till och med sista/senast utgivna. Ett bra nettoresultat.

Tre hyllvärmare blev det också, tyvärr ligger jag lite efter min plan där, men dte handlar om endast en bok. Recensionsexemplaren blev desto fler, fem stycken betades av i den högen.

Nya böcker blev det ju givetvis, så många som nio stycken. Fyra av dem köpte jag själv, på pocketrean. Fem böcker fick också lämna hemmet och flytta in hos någon annan. Det borde ha blivit fler, men man kan väl säga att marknaden (släkten) är mättad.

Om månadens bästa: Tror att jag börjar falla ner i feelgood-träsket, Manglade dukar och vikta servetter passade mig perfekt.
Om månadens sämsta: En blandning mellan Harry Potter och Narnia. Sas det. Nej, Magikerna var inte alls det.
Om månadens överraskning: Jag hade nog inga förväntningar på Konsten att vara Caroline, men den överraskade mig fullkomligt.
Om månadens besvikelse: Nattens dåd var inte alls i närheten av sin föregångares storhet.
Om månadens roligaste: Jodå, det blev en del skratt när jag läste Konsten att vara Caroline.
Om månadens otäckaste: Kanske krävs det lite tillvänjning för att uppskatta Lovecraft, Erich Zanns musik gav mig en liten obehagskänsla.

8 kommentarer:

  1. Tror dina kommentarer är för junis böcker?
    Jag försöker rekommendera Manglade dukar och vikta servetter till alla möjliga personer :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag visste att det var något jag glömde.

      Ja, det känns lite som att jag försöker få alla att läsa Manglade dukar :)

      Radera
  2. Jag har blivit så besviken på mina senaste feel good-böcker att jag funderat på att lägga ner genren helt, men blir lite nyfiken på Klingbergs, ser lovord överallt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men så kan du ju inte göra! Jag tycker jag har varit så nöjd med mina senaste att jag precis gett genren nytt hopp :)

      Radera
  3. Alltså, den där Manglade dukar och vikta servetter måste jag ta och läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja, du måste prova i alla fall :)

      Radera
  4. Jag är sugen på Manglade dukar och vikte servetter. Bara titeln lockar ju:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och omslaget är riktigt mysigt det också :)

      Radera