lördag 12 augusti 2017

"En man från ingenstans" av Gregg Hurwitz

Författare: Gregg Hurwitz
Titel: En man från ingenstans
Genre: Thriller
Antal sidor: 357
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The nowhere man
Översättare: John-Henri Holmberg
Serie: Evan Smoak 2
Förlag: Bokfabriken
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 30 juli 2017




Första meningen: En nakenselfie.

Baksidetext
Under sin uppväxt i den topphemliga organisationen Orphan inom det amerikanska försvarsdepartementet tränades Evan Smoak till att bli en briljant lönnmördare - tills han en dag hoppade av och blev Nowhere Man, utsatta människors sista hopp.

Att lämna Orphan gör man dock inte ostraffat ... Neddrogad och förvirrad vaknar Evan upp i en luxuös säng, utan en aning om var i världen han befinner sig. Vet hans kidnappare om att deras gisslan är en av världens skickligaste mördare? I sin fångenskap nås Evan av ett desperat rop på hjälp och som alltid agerar han fullt ut när någon befinner sig i verklig nöd.

Min kommentar
Jag blev ju väldigt förtjust i förra delen i serien (Vem är Evan Smoak?), mest tack vare Evan Smoak själv. Hela den här hjältegrejen går hem hos mig, speciellt när hjälten ger sig på sådana som verkligen förtjänar det. Mina förväntningar på andra delen var av förklarliga skäl stora. Jag skulle inte kalla dem skyhöga, men stora. Lite orolig var jag när jag började läsa, andra boken verkar inte alltid vara lätt att skriva.

Du kan förresten betrakta hela detta inlägg som en spoiler.

Det började väldigt bra, jag kände igen mig direkt och jag tänkte att det här skulle nog gå vägen ändå. Sedan blev Evan tillfångatagen. Vilket var ganska spännande. De första 50 sidorna eller så. Dessvärre fortsatte det. Och fortsatte. Det var bara samma sak om och om igen. Här tappade jag intresset, litegrann.

Hela grejen med Evan Smoak, hans förberedelser och rättviseskipandet som jag gillade så i första boken, försvann helt och hållet. I stället satt han där inlåst och försökte planera sin flykt. Inte så intressant. Visst, det var spännande hur han kom fram till olika nödvändiga saker, men detta är vad nästan hela boken handlar om. Det är alldeles för mycket. Den som håller honom fången är dessutom lite väl makaber för min smak. Dock får han precis vad han förtjänar. Jag brukar inte vara hämndlysten, men där myste jag faktiskt. Lite kul är det att Sverige får vara med på ett (eller två) hörn. Här finns både exklusiv svensk vodka och IKEA. Jag var faktiskt tvungen att googla vodkan, jag hade aldrig hört talas om den, men den finns.

Det händer en del oväntade saker, bland annat dyker två personer, som jag förutsatte var döda, upp. Det var ju lite spännande och det får mig att undra om det nu är slut med Candy eller ej. Vad hände egentligen med henne i den här boken? Hon borde ha klarat sig. Jag hade dock lite problem med hennes personlighetsförändring. Det hon tänkte i den här boken stämde inte alls med den uppfattning jag fick av henne i förra delen. Men man kan ju så klart ändra sig. Även sådana som Candy.

I alla fall, mot slutet hämtar sig boken och blir den som jag hade förväntat mig och hoppats på. Tyvärr är det alldeles för lite och alldeles för sent. Naturligtvis avslutas allt med en rejäl cliffhanger och jag ser verkligen fram emot nästa del.

Boktipset har kopplat ihop den här boken med förra delen så jag vet inte alls om några betyg är satta på denna.
Goodreads hade den 4,1 i genomsnitt (beräknat på 5 857 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om En man från ingenstans: Hittar ingen alls.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte bättre om den här än den första, hakade upp mig lite på de ingående beskrivningarna av allt material/ägodelar han hade där. Men kan hålla med om att den här drog ut lite på fångenskapen, men hade roligt största delen av den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tröttnade på den evighetslånga delen när han satt inlåst, det var liksom bara samma likadant hela tiden. Det enda jag gillade där var hur han klurade ut det ena efter det andra :)

      Radera
  2. Hm, aldrig hört talas om men blev allt lite nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken är riktigt bra, börja med den i så fall :)

      Radera