måndag 28 augusti 2017

Film: Testament of youth

Titel: Testament of youth
Originaltitel: Testament of youth
Genre: Drama
Regissör: Michael Bay
Manus: James Kent
Skådespelare: Alicia Vikander, Kit Harington, Taron Egerton, Emily Watson, Miranda Richardson
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: Storbritannien
Längd: 124 min
Serie: -
Såg den på DVD 4 augusti 2017





Handling
Våren 1914 kämpar den unga, viljestarka och självständiga Vera Brittain för att bli antagen för studier i Oxford, något som hon med knapp nöd fått samtycke till av sina konservativa föräldrar. Hon inspireras av sin bror och framförallt av den karismatiske Roland Leighton, en man som delar hennes dröm om att bli författare. Men Veras drömmar grusas när kriget bryter ut och en hel generation unga engelska män tar värvning för att tjäna under fosterlandets fana. Vera avbryter sina studier för att tjänstgöra som sköterska på de blodiga slagfälten och inleder ett passionerat förhållande med Roland. Det är en kärlek lika stor som kriget.

Min kommentar
Jag tror att jag såg någon trailer för den här filmen och blev intresserad. Trots att jag inte är mycket för krigsfilmer, i alla fall inte utpräglade sådana. Nu är ju inte detta en ren krigsfilm. Fokus ligger i stället på hur det drabbar människor i allmänhet och Vera Brittain i synnerhet.

Den här filmen utspelar sig under första världskriget och medan jag tittade så kom jag fram till att det här kriget på något sätt helt har hamnat i skuggan av andra världskriget. Rent generellt så vet jag nästan inget om det, förutom när och hur det startade. Och när det slutade. Jag får väl inte veta speciellt mycket mer här, men det är intressant att för en gångs skull se ett annat krig. Tidsandan känns autentisk och då menar jag inte bara kläder utan även allt runt omkring.

Detta är en väldigt tragisk historia som är väldigt vackert och lågmält berättad. Här finns inga stora gester eller effektfulla explosioner. Bara tomma blickar och sorgliga människoöden. Dessutom är den sann. Trots det blir jag inte riktigt berörd. Då ska man veta att Veras käras öde i det här kriget var... väldigt brutalt. Det är något som saknas för mig. Kanske beror det på att jag blev en liten, liten aning irriterad i början på att man inte fick veta vilka alla var och inte heller vilken relation de hade med varandra. Det gjorde mig väldigt förvirrad när jag plötsligt hade tre män som alla verkade stå Vera väldigt nära. Jag gissade att två på något sätt var hennes uppvaktare och att en var hennes bror. Det visade sig vara rätt, men mycket av mitt fokus slösades på att försöka klura ut det.

Jag vet inte om jag visste att Alicia Vikander var med i den här filmen, men det kan ha varit en av anledningarna till att jag köpte den. Hon är lysande, som vanligt. Att Kit Harington var med visste jag helt säkert inte och jag blev förvånad när hans namn dök upp i eftertexterna. Jag hade överhuvudtaget inte känt igen honom.

Även om nu filmen inte berörde mig på djupet så är den ändå sevärd och den förtjänar definitivt mer uppmärksamhet än den har fått.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 223 betyg).
IMDb hade den 7,3 i genomsnitt (beräknat på 18 597 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Den hade jag helt missat. Är inte heller mycket för krigsfilmer, men det beror en del på vinklingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har verkligen inte fått mycket uppmärksamhet. Det är synd, för den är bra och som sagt så är det inte ofta filmer utspelar sig under första världskriget. Här handlar det egentligen bara om Vera Brittains liv så det är inte speciellt mycket rena krigsscener.

      Radera