måndag 7 augusti 2017

TV-serie: Narcos - Säsong 1

Titel: Narcos
Originaltitel: Narcos
Genre: Drama
Skapad av: Carlo Bernard, Chris Brancato, Doug Miro
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Pedro Pascal, Wagner Moura, Boyd Holbrook, Joanna Christie, Maurice Compte
Premiär: 2015-08-28
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix juli 2017




Handling
Pablo Escobar regerar med oinskränkt makt över världens droghandel. USA drunknar i insmugglad kokain. Mexikos polis sätter till alla resurser för att stoppa honom. Pablo svarar med fullt krig med likvideringar, bomber och kidnappningar. "Hellre en grav i Mexiko än en fängelsecell i USA", säger han.

Över 4 000 poliser och civila dödas i striderna samtidigt som Pablo väljs till kongressledamot och hans generositet mot de fattiga ger honom smeknamnet: Colombias Robin Hood.

Min kommentar
Första gången jag råkade på den här serien var på Zellys bokhylla. Hon var helt såld på den. Detta var nästan två år sedan och då hade vi inte Netflix (detta är en originalserie) och hade egentligen inga planer på att skaffa det heller. Sedan blev det ändå så och Narcos var den fjärde serien vi slukade på Netflix.

Detta är ju en historia som helt och hållet bygger på sanningen, det här är på riktigt (jag var till och med tvungen att googla för att kolla upp saker). Något som förstärker det är att inklippt mellan de "filmatiserade" scenerna kommer autentiska bilder och klipp. Trovärdigheten hade varit på topp även utan dem, men det är när man ser dem som man fattar att detta verkligen hände. Det är en riktigt gräslig historia som berättas och det är faktiskt ofattbart hur det kunde bli så illa. I alla fall med de svenska ögon som jag har.

Det är obegripligt att en kriminell (och inte vilken sort som helst utan den allra värsta sorten; mördare och knarkkung) kunde få en hjältegloria och till och med kallas Robin Hood. Det säger en hel del. Jag är så imponerad över de som vågade stå emot. De två amerikanska DEA-agenterna Peña och Murphy, den colombianska polisen Carrillo och den colombianska presidenten Gaviria är något av det modigaste jag någonsin sett på film.

I den här serien är det så fantastiskt att de som ska prata spanska gör det och de som ska prata engelska gör det. Om en som pratar spanska ska prata med en som pratar engelska så finns där en tolk. Pluspoäng för det. Det som dessvärre drar ner betyget lite för min del är att här är väldigt många sex- och nakenscener som inte för berättelsen framåt på något sätt. De känns ofta väldigt krystade.

Jag känner inte igen någon av skådespelarna, men de är helt fantastiska allihop. Speciellt Wagner Moura som spelar Escobar, han är helt grym. Han har precis lagom psykopatisk blick för att man ska förstå att här är en man som inte är dum, men som ändå inte har alla hästar hemma.

Andra säsongen finns ju redan på Netflix, men vi ska se lite annat innan vi tar tag i den.



TV-serier.nu hade säsongen 4,6 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,9 i genomsnitt (beräknat på 196 469 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Ännu en serie som får mig att överväga ett abonnemang på Netflix.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jo, jag märker ju nu att de har en hel del bra ;)

      Radera
  2. Har funderat på att se denna. Får nog bli så framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra och det finns redan en säsong 2 :)

      Radera
  3. Man kanske trots allt skulle ge den här serien en chans! Minus sex- och nakenscener låter den intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det nakna var nog värst i början, eller så vande jag mig. Serien är i alla fall klart sevärd :)

      Radera