tisdag 15 augusti 2017

Top Ten Tuesday: Bokrekommendationer för vuxna som tror att böcker för "unga vuxna" inte passar dem


Tisdag igen och trots att jag har funderingar på att ge upp den här återkommande utmaningen så kör jag Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday) i dag. Veckans uppgift är Ten book recommendations for ______________ (Skies the limit here...examples: for Hufflepuffs, for fans of Game of Thrones, for people who don't normally read YA, for animal lovers, for video game lovers, etc. Det här kändes som ett bra tillfälle att ta upp det här med ungdomsböcker, eller "unga vuxna" mer kanske.

Jag vet ju att det finns mängder av "vuxna" som ratar allt som kan tänkas vara ungdomsböcker (unga vuxna), men det finns nästan inget bättre än just sådana när man vill ha fart och fläkt.

Min första tanke var att jag skulle göra en lista med svenska ungdomsböcker, men trodde att den skulle bli väldigt kort. Men nej, jag har tydligen läst så många och ännu fler, därför är en författare bara med en gång, oavsett om jag har läst flera böcker.

Kanske är inte alla dessa klassade som "unga vuxna", men jag har gått efter Bokus indelning. Förutom för Mitt hjärta går på, men den måste ju vara den perfekta ungdomsboken så den får vara med ändå.

1. Tredje principen av Anna Jakobsson Lund
2. Middagsmörker av Charlotte Cederlund
3. Mitt hjärta går på av Christoffer Holst
4. April, April av Mattias Edvardsson
5. Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Sara Bergmark Elfgren
6. När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
7. Lex bok av Sara Kadefors
8. En väktares bekännelser av Elin Säfström
9. Kaninhjärta av Christin Ljungqvist
10. Ondvinter av Anders Björkelid

4 kommentarer:

  1. Jag har ju läst alla utom tre stycken (1, 2 och 10) och kan bara hålla med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra böcker, både de du har läst och de du inte har läst :)

      Radera
  2. Nr 3 och 4 skulle jag vilja läsa :)

    SvaraRadera