torsdag 24 augusti 2017

Helgfrågan v 34 (24 - 27 augusti)

Helgen närmar sig med stormsteg och då är det så klart tid för Mias Helgfrågan. Det är en bra start.

Veckans fråga är: Vilken är din bästa bok tv-serie?

Det är nästan en omöjlig fråga att svara på så här en torsdag kväll när hjärnan är helt slut och har träningsvärk. Jag kollade vilka TV-serier jag har skrivit om på bloggen och där finns inga som är böcker jag har läst. Däremot finns det ju ganska många böcker som jag inte har läst. Bland annat Game of thrones, Wayward Pines och Bones. Jag är helt säker på att det finns många, många fler men jag kan bara inte komma på dem nu. Det ska bli intressant att kolla in alla andras svar och se vilka jag har glömt.

Precis nu när jag skrev sista punkten s kom jag faktiskt på en TV-serie jag sett där jag även har läst böckerna. Nämligen serien om Rebecka Martinsson som jag såg någon gång i år och där jag har läst varenda bok.

Veckans fråga är: Vilken är din bästa bok film?

Det måste nog faktiskt fortfarande bli Harry Potter. De har fått till precis allt där.

32 kommentarer:

  1. Harry Potter filmerna ja de är riktigt bra, kan bara hålla med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingenting att klaga på där :)

      Radera
  2. Harry Potter filmerna gillar jag, men jag har ju inte läst böckerna. Rebecka Martinsson har jag också sett och läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte de hade lyckats bra med serien Rebecka Martinsson, var lite orolig eftersom filmatiseringen av den första boken (Solstorm) nästan fick mig att missa hela den här fantastiska bokserie.

      Radera
  3. Har inte sett någon HP film, men har lyssnat på några böcker lästa av Stephen Fry.... ;)

    SvaraRadera
  4. Bones är ju bra som tv-serie och jag har faktiskt läst en av böckerna serien baseras på. Harry Potter är alltid bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt att jag ska läsa en av Bones-böckerna. Någon gång.

      Radera
  5. Har sett de tre första Harry Potter filmerna men aldrig riktigt fastnat tyvärr.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Det finns nästan hur många som helst, men när man behöver dem så har de försvunnit utan spår :)

      Radera
  7. Så klart! Harry Potter! Håller med dig, de är riktigt, riktigt bra filmatiseringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt lite överraskad över att de har lyckats så bra :)

      Radera
  8. Harry Potter-filmerna är otroligt bra. Däremot har jag inte läst böckerna. Det var litet knepigt att komma på bra filmer där jag även läst böckerna, oftast gör jag antingen det ena eller andra, läser eller ser filmerna. Rebecka Martinsson har jag bara sett som filmatisering i två avsnitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser massor av filmer där jag läst böckerna, inte alltid i rätt ordning, men tyvärr så blir det ganska sällan riktigt bra.

      Radera
  9. Har inte heller läst böckerna om Temperance Brennan, men serien hör till en av mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag missar, vanligtvis, inte ett avsnitt av Bones, men tyvärr försvann hela sista säsongen när TiVo-boxen gick sönder. Hade spelat in alla avsnitt där :( Nu vet jag inte vad jag ska göra.

      Radera
  10. Bones är ju egentligen inte baserat på böckerna. De har ju vänt en del på storyn. En hel del kan man säga... Jag har för mig att böckerna förekommer i serien på något sätt också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju massor av serier som de gör så där med, använder karaktären. Det gör inget, om det blir bra :)

      Radera
    2. Sant, men här finns det bara två likheter: namnet och yrket. Inget annat är detsamma. Temp i Bones är mer baserad på Kathy Reichs är Temp i böckerna. Funkar utmärkt om man inte läst böckerna... Jag hade gillat serien mer utan någon koppling alls...

      Radera
    3. Ja, jag kan ju bara säga att jag gillar den väldigt mycket och jag har ingen aning om vad böckerna handlar om :)

      Radera
  11. Bones var rätt bra, tills man tröttnade på allt frossande i det geggiga och slemmiga. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det har jag fortfarande inte tröttnat på och då brukar jag ändå äta till avsnitten :)

      Radera
  12. har sett någon Harry Potter - film och hört Stephen Fry läsa första delen. har läst en del böcker om Rebecka Martinsson och sett en del av filmerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stephen Fry är ju trevlig att lyssna på :)

      Radera
  13. Harry Potter håller jag fullständigt med om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att inte gilla böckerna och filmerna.

      Radera
  14. Game of Thrones och Bones är superbra serier och visst är Harry Potter-filmerna jättetrevliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi började titta på senaste säsongen av GoT i lördags :)

      Radera