onsdag 9 augusti 2017

"Göteborg noir" av Håkan Tendell

Författare: Håkan Tendell
Titel: Göteborg noir
Genre: Thriller
Antal sidor: 266
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Göteborg noir 1
Förlag: Nomen
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 26 juli 2017




Första meningen: Frank Nguyen körde förbi Järntorget i sitt tillfälliga skal av trygghet: vinterdäck, bilbälte och en stålbur tillverkad på Hisingen.

Baksidetext
Håkan Tendell har med den psykologiska thrillern Göteborg noir skapat en ny stil. Tyngre, råare och mer brutal än någonsin.

Det var efter fiaskot med en kärleksroman författad på kanslisvenska som han bestämde sig för att ändra inriktning. Under helgnätter och semesterveckor i fyra års tid växte så ett manus fram, präglat av hårdkokthet, svart humor och trubbigt våld.

Göteborg noir blev klar till slut. Ett litterärt mästerverk, men ett moraliskt lågvattenmärke. En roman som gör sig lika bra i bokcirkeln som i bokbålet.

Min kommentar
Jag är ju väldigt svag för böcker som utspelar sig i Göteborg och när jag blir erbjuden en sådan så kan jag bara inte tacka nej. Göteborg noir har stått bortglömd i hyllan sedan förra året, då den följde med till bokmässan för att bli läst på plats, men jag hann inte. Den gången. I år gjorde jag ännu ett försök när jag var i Göteborg och den här gången fungerade det.

För det mesta satt jag med ett leende på läpparna, vilket kanske låter underligt med tanke på vilken typ av bok detta är, men hela Göteborgsmiljön gör mig bara lycklig. Än bättre blir det när jag faktiskt rör mig på samma ställen (några av dem i alla fall) som huvudpersonen Frank. Jag har inga som helst problem med att känna igen mig, trots att boken utspelar sig 2021. Det enda som har hänt i stan är ytterligare ett Gothia Tower-torn och några andra byggnadsverk. Vi gör även en del utflykter till andra platser, bland annat till skogarna i Dalsland. Där stöter vi på både varg och björn. Vilket kanske ska räknas till det minst osannolika i den här boken (björnen alltså, och ja, det minst osannolika).

Det är lätt att läsa den här boken, det flyter mestadels bara på. Tempot är högt, den svarta humorn allestädes närvarande, det är svart som natten och rejält rått och brutalt. Riktigt underhållande, med andra ord.

Frank är det nog mest synd om och jag får egentligen inte lära känna honom innan det slår över. Han har en del likheter med Raskolnikov, även Frank drabbas av ånger och moraliska funderingar. Berättelsens kvinnor vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. De är alla, mer eller mindre, sexmonster och jag undrar lite om det är författarens dröm eller för att matcha Frank.

Det finns en hel del till synes ovidkommande (och osannolika) händelser, men på något stört sätt så passar allt in i den här osannolika berättelsen. Slutet är inget mindre än klockrent. Jag ser en hel del likheter med filmer av bland annat Oliver Stone, Quentin Tarantino och David Lynch.

Om du ska läsa denna så får du slänga all trovärdighet åt fanders och bara låta dig ryckas med. Själv ska jag hålla ögonen öppna efter fler böcker av Håkan Tendell.

Boktipset hade inget estimerat betyg och inga betyg var satta.
Goodreads hade den inget genomsnitt, eftersom inga betyg var satta.
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Göteborg noir: Mina skrivna ord och Carols översätteri.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer: