torsdag 19 april 2018

Hett i hyllan #140

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu ett dåligt samvete från oktober 2014.
Skottland har alltid lockat mig och lockelsen blev inte mindre efter en resa dit 2008. Snarare tvärtom. Ian Rankin och hans John Rebus har däremot kanske inte gjort någon succé hos mig. Jag har visserligen bara läst del nummer 16 och då tyckte jag att det nog vore en bra idé att läsa från början. Därför står nu Knutar och kors oläst i hyllan.

Detta är ju en av de där evighetslånga serierna (tror det finns 22 delar nu) och jag vet egentligen inte om jag ska hoppas att jag ska gilla eller ej. Serien verkar dessutom gå ihop med en annan av Rankin, den om Malmcolm Fox, som jag ju så klart har första delen i. Oläst och uppvisad i Hett i hyllan #33. Nåja, vi får väl veta förr eller senare.

Så här beskrivs boken på baksidan:
"Men här, i Edinburgh! Det är ju otänkbart."

Det "otänkbara" är att två flickor har försvunnit och hittats mördade. Och nu är en tredje flicka försvunnen; förmodligen har hon gått samma tragiska öde till mötes. Kommissarie John Rebus som röker och dricker för mycket, och vars egen dotter har flyttat ifrån honom tillsammans med hans desillusionerade före detta hustru är en av de många poliser som är på jakt efter mördaren.

Rebus är själv jagad av sitt förflutna. Och snart börjar han få anonyma brev med knutar på snören, tändstickor i kors och förbryllande innehåll som leder honom in i en lek vars regler han inte känner till. En lek på liv och död.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Jag är faktiskt inte säker på om jag någonsin läst något av Rankin...
    Här är mitt bidrag:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/04/19/hett-i-hyllan-88/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst en. Än så länge :)

      Radera
  2. Den har jag läst, den var sådär. http://eggetbok.blogspot.se/2018/04/hett-i-hyllan-47.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ganska ofta som första delen inte är speciellt bra, så man måste ju läsa minst två :)

      Radera
  3. Den har jag inte läst. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2018/04/hett-i-hyllan-140.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas få läst den så småningom.

      Radera
  4. Denna vill jag läsa och givetvis min egna hett i hyllan

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2018/04/hett-i-hyllan-vecka-162018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill egentligen också läsa den.

      Radera
  5. Rankin har aldrig fastnat hos mig. Hoppas den är bra om du börjar någon gång.

    http://frokenchristina.blogspot.se/2018/04/hett-i-hyllan-140.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång kommer jag att läsa den och jag ska passa mig noga för att skaffa fler delar innan jag har läst den :)

      Radera