söndag 15 april 2018

Smakebit på søndag: Livet enligt Fikry

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu när våren äntligen har kommit så känner jag att jag behöver lite omväxling och genrebyte. I morse började jag därför läsa Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin. Den har jag hört en hel del bra saker om så det ska bli spännande att se om även jag gillar.

Min smakebit är från sida 39.
Trots att A.J. inte kommer ihåg hur han hamnade där eller att han tog av sig kläderna vaknar han i sängen i bara kalsongerna. Han minns att Harvey Rhodes är död; han minns att han betedde sig som en skitstövel mot den söta säljaren från Pterodactyl; han minns att han slängde vindaloon i väggen; han minns det första vinglaset och att han höjde en skål mot Tamerlane. Efter det ingenting. Som han ser det hade kvällen varit en framgång.

32 kommentarer:

  1. Tack för trevlig smakbit, vill läsa denna.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten, jag tror jag har den 🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar väldigt snabbläst. Och bra ;)

      Radera
  3. obehaglig situation. lite obegripligt att han ser kvällen som en framgång. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Den här har länge stått på min "nyfiken på" lista, men jag har inte gjort slag i saken och läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan redan nu säga att du borde läsa den. Snart.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Känner till boken men inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar passa mig perfekt just nu.

      Radera
  6. Den har jeg lest. Jeg likte den virkelig godt, det var en fin historie. Dessuten er jeg alltid svak for bøker som handler om bokhandler eller bibliotek :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en fantastisk miljö, det blir inte mycket bättre än en bokhandel :)

      Radera
  7. Svar
    1. Jag tror jag kan våga mig på att rekommendera den redan nu.

      Radera
  8. Ny bekantskap, spännande namn och stycket väckte nyfikenhet. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är knappt halvvägs och den är riktigt bra.

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Ha en fortsatt trevlig söndag.

    SvaraRadera
  10. Den är jag väldigt nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror minsann att jag gillar den :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Även jag är nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
  12. Det var den här jag blev intresserad av efter att ha sett den finska versionens omslag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet jag ju inte hur det finska omslaget ser ut, men innehållet går inte av för hackor :)

      Radera
  13. Den här har jag läst, gillade, brukar oftast tycka det är trevligt med böcker om bokhandel eller bibliotek ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara knappt kommit halvvägs och det har varit väldigt många leenden redan :)

      Radera
  14. "Säljaren från Pterodactyl"?! Ha ha, vad säljer hon? Jag har den i hyllan. Måste nog se till att läsa den - om så bara för Pterodactyl. (ja ja, jag är lättroad)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon säljer böcker :) Hur konstigt det än kan låta.

      Radera
  15. En helt ok feelgood det där! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känns som en helt perfekt bok för mig just nu :)

      Radera
  16. Eller hur, klart det är en framgång att slänga maten i väggen (antar att han bantar?)...

    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mer att han inte kom ihåg mer av kvällen som var en framgång :)

      Radera