måndag 7 oktober 2019

Film: The Equalizer 2 (2018)

Titel: The Equalizer 2
Originaltitel: The Equalizer 2
Genre: Action
Regissör: Antoine Fuqua
Manus: Richard Wenk
Skådespelare: Denzel Washington, Pedro Pascal, Ashton Sanders, Orson Bean, Bill Pullman
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på DVD 6 september 2019





Handling
Den tillbakadragna före detta CIA-agenten Robert McCall försörjer sig på privata, farliga uppdrag. Efter att han kommit tillbaka från ett väl utfört sådant så får han kort därpå reda på att hans gamla väninna Susan blivit brutalt mördad. Fast besluten om att ställa gärningsmännen till svars, på sitt eget sätt, så ger han sig av på en blodig jakt där ingen i hans framfart skonas.

Min kommentar
Jag är ju otroligt svag för Denzel Washington. Det händer ofta att jag ser en film bara för att han är med i den. Jag kan nog inte komma på en enda dålig film han har varit med i. Han har heller aldrig någonsin gjort en uppföljare. Förrän nu. När sambon hittade The Equalizer 2 i filmhyllan på sitt jobb så sa jag till honom att bara rycka den.

Det är skillnad på hämnare och hämnare. Den ena sorten gillar jag, den andra inte. Vari skillnaden ligger har jag ingen aning om, men The Equalizer 2 är den första sorten. Jag kommer inte riktigt ihåg ettan och det stör mig lite, men det funkar. Sambon hade precis sett om ettan så han rekapitulerade den kort och snabbt.

Jag gillar ju bäst när huvudkaraktären sätter "vanliga" människor på plats och därför är själva uppbyggnadsfasen den bästa delen i filmen. När allt brakar löst så blir det för mycket standardaction och väldigt förutsägbart. Huvudhistorien känns lite för svag.

Denzel Washington är perfekt i den här rollen. Också. Men det syns att han börjar bli gammal nu. Pedro Pascal är kul att se (han ser helt annorlunda ut utan mustasch), men jag skulle nog inte påstå att detta är en av hans bättre roller.

Jag kommer aldrig att kalla den här filmen för dålig, men den är inte lika bra som ettan.



Letterboxd hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 24 500 betyg).
IMDb hade den 6,7 i genomsnitt (beräknat på 105 100 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar