måndag 14 oktober 2019

Film: Venom (2018)

Titel: Venom
Originaltitel: Venom
Genre: Science fiction
Regissör: Ruben Fleischer
Manus: Kelly Marcel, Jeff Pinkner, Scott Rosenberg
Skådespelare: Tom Hardy, Michelle Williams, Riz Ahmed, Scott Haze, Reid Scott
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 112 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 13 september 2019





Handling
En av Marvels största, mest komplexa karaktärer äntrar scenen när journalisten Eddie Brock blir värd för den utomjordiska symbioten Venom. Eddie har länge försökt avslöja den ökände grundaren av Life Foundation, geniet Carlton Drake - en besatthet som förstört hans karriär och förhållandet med flickvännen Anne Weying. När han undersöker ett av Drakes experiment, förenas utomjordingen Venom med Eddies kropp, och plötsligt har han otroliga superkrafter och förmågan att göra i stort sett vad han vill. Förvriden, mörk, oförutsägbar och driven av raseri, tvingar Venom Eddie att kämpa för kontrollen över de farliga egenskaperna, vars styrka är både skrämmande och berusande. När Eddie och Venom behöver varandra, blir föreningen allt starkare. Var slutar Eddie och var börjar Venom?

Min kommentar
Venom har funnits på min radar väldigt länge och för någon vecka sedan såg jag att den fanns på Viaplay. När sedan en annan bokbloggare gav filmen en femma så bestämde jag att den skulle bli fredagsfilmen. När jag sa det på jobbet så sa en kollega att han gillade den. En annan kollega sa dock "Lycka till."...

Den här filmen har egentligen många beståndsdelar som krävs för att jag ska gilla, bland annat humorn borde ha passat mig. Dock består den mest av one-liners, som jag visserligen gillar, men inte hela tiden. Men någonting annat skavde ordentligt. Logiken var så bristfällig att jag faktiskt vred mig i soffan. Jag klarar ett visst mått av inkonsekvens och motsägelser och toleransen är till och med högre när det handlar om den här typen av film, men här blev det bara för mycket.

En ny upptäckt för mig är att jag tydligen har svårt för Tom Hardy. Jag har sett honom i ett flertal filmer, tydligen, men de tre senaste (Venom, Dunkirk och Child 44) har fått mig att inse att jag inte gillar honom. Varför har jag ingen aning om och jag vill gärna bli överbevisad (får kanske ta och se om Inception, då kanske DiCaprio överskuggar ogillandet).

När scenen med den högljudde grannen som möter Venom kom sa jag till sambon att det där nog kunde bli den bästa scenen i hela filmen. Jag hade rätt. Filmen engagerade mig aldrig, även om den var underhållande. Den är dessutom under två timmar lång, vilket väl får betraktas som ovanligt i Marvels värld.

Jag vet inte vilken typ av film Venom vill vara, det känns som att den vill vara alla genrer på en gång. För mig blev slutresultatet en parodi, men det känns liksom inte som att det var meningen.



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 137 703 betyg).
IMDb hade den 6,7 i genomsnitt (beräknat på 302 120 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar