måndag 21 oktober 2019

Film: Hunter killer (2018)

Titel: Hunter killer
Originaltitel: Hunter killer
Genre: Thriller
Regissör: Donovan Marsh
Manus: Jamie Moss, Arne Schmidt
Skådespelare: Gerard Butler, Gary Oldman, Common, Michael Nyqvist, Linda Cardellini
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 20 september 2019





Handling
Den oprövade ubåtskapten Joe Glass söker i norra ishavet efter amerikansk ubåt i nöd, när han upptäcker en hemlig militärkupp mot den ryska presidenten, något som hotar världsordningen. Med sitt och sin besättnings liv på spel måste de ta sig igenom fiendens vatten och samtidigt samarbeta med en Navy Seal-trupp för att rädda presidenten och stoppa ett nytt världskrig.

Min kommentar
Ubåtsfilmer är ju en av mina favoritgenrer, men vi har ett komplicerat förhållande och det påminner kanske mer om hatkärlek. Jag älskar dem, men jag hatar känslan jag får av dem. Min lilla släng av klaustrofobi är aldrig så stark som när jag tittar på en ubåtsfilm. Alltså hamnade Hunter killer direkt överst på vill-se listan när jag upptäckte att den fanns.

Jag kan ju säga direkt att jag kanske inte är helt objektiv, med tanke på vad jag tycker om genren och dessutom gillar jag Gerard Butler. När dessutom Mikael Nyqvist dyker upp i en av sina sista roller så är jag helt såld. Jag sticker ut hakan här och påstår att detta är en av de bättre ubåtsfilmerna. Den är ingen Das Boot eller Jakten på Röd oktober, men den är riktigt bra.

Det jag tycker bäst om är att filmen har en riktig handling och den har en början, ett slut och till och med en mitten. Hunter killer är dessutom inte bara en ubåtsfilm, här finns även en landtrupp och ett kontrollrum. Dock blir det inte speciellt mycket andrum när miljön byts. Det är ungefär lika spännande överallt. Av typen magknip. Jag har heller inga problem med att se att grundförutsättningarna skulle kunna ske. Stridspittar finns precis överallt. Den dagen det gör det så önskar jag att det finns någon som kaptenerna Joe Glass och Andropov där.

Tyvärr så pratar inte ryssarna ryska med varandra utan har hemfallit till en kraftigt bruten engelska. Det är alltid lika störigt. Tack och lov så är det ganska avskärmade områden så det är ändå lätt att hålla ordning på dem.

Hunter killer visar upp patriotism, både den bra och den dåliga sorten, och lojalitet. Jag vill att världen ska fungera så här.



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 5 946 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 39 403 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar