söndag 13 oktober 2019

Smakebit på søndag: Albino

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det blev en jobbig vecka, den första efter semestern, men nu är den över (tyvärr ser nästa vecka ännu värre ut). Läsningen har gått riktigt bra och ljuspunkten i veckan har varit att läsa ett manus av min svenska favoritförfattare.

Igår läste jag ut Sjuka själar av Kristina Ohlsson, en bok som värmt hyllan i flera år. Varför? Kan man undra. Den var ju bra. Precis som allt annat hon har skrivit. Nu på morgonen är det alltså dags att påbörja en ny bok och det blir den hett efterlängtade sjätte delen i Herkulesserien, Albino av Mons Kallentoft och Anna Karolina. Är den lika bra som förra delen så har jag lite andnöd att se fram emot.

Min smakebit är från sida 16-17:
    "Hjälp!" Bara ett hest raspande. Han harklar sig och tar ett djupt andetag, skriker nedifrån magen. "Hjälp!"
    Han lägger ner huvudet igen, och grenarna över honom suddas ut. Ett mörker närmar sig från sidorna, förminskar hans redan så snäva synfält. En yrsel och matthet han aldrig tidigare har upplevt. Som om livet håller på att lämna honom. Han försöker att lyfta armen som de måste ha skadat på något vis, men det går inte. De svinen! Vad fan har de gjort? Krossat den? Han anstränger sig på nytt, lyfter huvudet för att se efter.
    Hyperventilerar av upptäckten han gör.
    Det finns ingen arm.
    Bara en stump som det sipprar blod ifrån, som landar i den isande snön.

32 kommentarer:

  1. alltid trevligt när läsningen flyter, lite läskig smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här böckerna är ofta väldigt brutala.

      Radera
  2. Låter härligt med den typen av läsning - Sjuka själar var bra! Blir ju väldigt nyfiken på det där manuset, och hoppas det är av den författare jag tror det är...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjuka själar var väldigt bra. Och jag tror att du gissar rätt... 😁

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Trevlig söndag.

    SvaraRadera
  4. Jag har de två första böckerna i serien men har inte påbörjat den ännu. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här böckerna är vansinnigt bra.

      Radera
  5. Usch! Men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker verkligen hitta det mest groteska i boken ;)

      Radera
  6. Jeg liker Kristina Ohlsson. Jeg har lest de fleste krimromanene hennes. Men ikke helt alle tror jeg. De er virkelig bra.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är verkligen bra. Ett säkert kort, skulle man kunna säga.

      Radera
  7. Låter spännande med manuset. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Men huva, jag är alldeles för blödigt nu på gamla dagar, fixar inte längre blodiga beskrivningar så bra. Tror säkert boken är spännande, tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska du nog hoppa över den här serien :)

      Radera
  9. Den kommer jag att läsa, det är en av mina favoritserier som jag följt ända från början. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte många serier som jag är i fas i, men detta är en.

      Radera
  10. jag slutade läsa Kallentoft, för jag tyckte han var för grym. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, grym är han, men för grym tycker jag inte. Han är inte värre än nyheterna varje dag.

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa!

    SvaraRadera
  12. Hu då! - säger jag som vanligt ;)

    SvaraRadera
  13. Oj, det där lät ju förfärligt otäckt, tack för smakbit!

    SvaraRadera
  14. Det här är en serie jag tänkt att jag ska läsa, men som jag aldrig kommit till skott med. Får se hur det blir framöver. Tack för påminnelsen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De går snabbt att läsa för det är svårt att sluta innan man är klar :)

      Radera
  15. Sjuka själar är den första och enda vuxenbok av Ohlsson jag läst och jag gillade den! Kallentoft har jag aldrig testat men de återfinns i sambons hylla om jag blir sugen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog att Kristina Ohlssons deckarserie är bättre än Sjuka själar, men det är bara marginellt i så fall. Kallentoft på egen hand är inte lika bra som de här böckerna han skriver med någon annan.

      Radera
  16. Det går säkert ändå bättre den här veckan än första veckan efter semester, oavsett om det ser ut som om den skulle vara jobbig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har ju visserligen bara halva veckan gått, men den blev väldigt mycket värre. Så här långt.

      Radera