måndag 28 oktober 2019

TV-serie: Mindhunter #1 (2017)

Titel: Mindhunter
Originaltitel: Mindhunter
Genre: Crime
Skapad av: Joe Penhall
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Jonathan Groff, Holt McCallany, Anna Torv, Hannah Gross, Joe Tuttle
Premiär: 2017-10-13
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix oktober 2019





Handling
I slutet av 1970-talet utvecklades ett nytt område inom kriminologin när två FBI-agenter undersökte psykologin bakom mord, och kom obehagligt nära verklighetens monster.

Min kommentar
Jag är ganska säker på att jag redan hade lagt märke till den här serien, men utan att lockas på riktigt, när en kollega sa att jag bara måste se den. När han berättade vad den handlade om så lät den inte alltför spännande, men den har väldigt högt betyg. Till slut kom det en lucka i serietittandet och då blev det äntligen dags.

Trots att kollegan berättat lite (fel saker uppenbarligen) så har jag ingen koll på vad serien egentligen handlar om. Visar det sig. Jag blir så tagen att jag måste googla och det visar sig att grundhistorien är sann, men karaktärerna är inga exakta kopior av verklighetens. Bland annat så bygger FBI-agenten Holden Ford på John Douglas, som har skrivit boken som serien bygger på. Det är nästan som att se en dokumentär och det är otroligt intressant att se början på det som blev profilering och vilket motstånd det fanns mot att gå till källan för information.

Holden Ford verkar själv ha en släng av psykopat, vilket förmodligen underlättar i jakten på dem, men han har kanaliserat det på ett annat sätt. Jonathan Groff gör rollen grymt bra. Tidskänslan, slutet av 70-talet, är perfekt och soundtracket är därmed också riktigt bra.

Det här är en smart, intelligent, spännande, annorlunda och intressant TV-serie. Här finns en rejäl dos svärta och sjuka sinnen, men också en hel del humor. Passar mig perfekt. Mindhunter är ju Netflix original och det känns lite symptomatiskt att precis när man tänker att jag kommer aldrig mer att se något som är Netflix original, så kommer de med något sådant här. Andra säsongen finns redan på Netflix.

Säsongsavslutning [spoiler]Teamet hamnar i blåsväder och är under internutredning av CPR. Gregg skickade det oediterade bandet (med Holdens intervju med Speck, där han, så att säga, pratar med bönder på bönders vis) till dem. Ed Kemper försöker ta livet av sig och han har angett Holden som närmast anhörig. Holden åker dit och drabbas av en panikångestattack.[/spoiler]



TV Time har serien 9,54 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,6 i genomsnitt (beräknat på 160 474 betyg).
Jag ger den 4,0.


Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan ännu inte köpas.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker den är riktigt bra! :) Kollade klart på andra säsongen alldeles för snabbt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är grymt bra. Jag tänker inte göra om samma misstag igen och titta på andra säsongen direkt efter den första. Nu får det bli ett uppehåll :)

      Radera